|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konstruktion och uttryck i trä, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande - tillägna sig ett experimentellt och reflekterande förhållningssätt till skapandeprocessen - förvärva fördjupade kunskaper i formgivning av trä samt utveckla sin förmåga att förena ett tekniskt kunnande och ett personligt uttryckssätt i konstruktioner av trä med eller utan en formulerad bruksfunktion som bärande idé - förvärva fördjupade kunskaper om fasta och rörliga konstruktioner i trä och utveckla färdigheter i att utföra dessa - få en orientering om kulturhistoria med anknytning till föremål konstruerade i trä som inspiration till nya konstruktioner - förvärva ökad förmåga att utveckla produktidéer samt - utveckla förmåga att bedöma och analysera egna och andras slöjd- och hantverksprodukter i trä. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problematisering av skapandeprocessens förutsättningar och förlopp. Skillnader mellan bearbetning med handverktyg och maskiner samt deras betydelse för arbetsprocessen och resultatet. Formupplevelse och formframställning. Volym och rum. Dekor och mönster. Pigment och bindemedel. Personlig formgivning. Konstnärligt uttryck. Experimentellt arbete med fasta och rörliga konstruktioner. Fördjupade kunskaper i några av de tekniker som är aktuella i arbetet med konstruktioner. Handbearbetning, formnings- och sammansättningsmetoder. Kunskap om material, verktyg och redskap. Experiment med konstruktioner. Kulturhistoria med betoning på människors varierande bruk av konstruktioner i trä. Skapande arbete i vilket tekniskt kunnande och personligt uttryckssätt förenas och där kunskap i kulturhistoria med anknytning till kursens intresseområde används som inspiration. Medveten personlig formgivning med utgångspunkt från produktens funktioner, material och verktyg, miljöaspekter och ekonomiska överväganden. Föremålsanalys. Förhållandet mellan slöjd, konsthantverk och konst. Begreppet kvalitet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen är obligatorisk och består av praktiskt arbete, föreläsningar, seminarier och exkursioner. Kursen innehåller en litteraturkurs som inhämtas enskilt och bearbetas i seminarieform. Arbetsuppgifter läggs ut under kursens gång. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerandes arbetsinsatser bedöms fortlöpande vid seminarier och vid redovisningar av arbetsuppgifter under kursens gång. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|