|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formning i trä med eggverktyg, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande tillägna sig ett reflekterande förhållningssätt till arbetsprocessen från idéer, material och verktyg till färdig produkt förvärva fördjupade kunskaper om materialet trä i rått och torkat tillstånd tillägna sig fördjupade kunskaper om eggverktyg utveckla färdigheter i att hantera de eggverktyg som benämnes knivar, yxor, hål- och stämjärn samt bildhuggarjärn förvärva fördjupade kunskaper i formgivning av trä samt utveckla ett medvetet personligt formspråk förvärva fördjupade kunskaper i arbete med dekor, färgsättning och ytbehandling förvärva ökad förmåga att utveckla produktidéer utveckla förmågan att självständigt bedöma och analysera hantverksprodukter i trä. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problematisering av skapandeprocessens förutsättningar och förlopp. Skillnader mellan bearbetning med handverktyg och maskiner samt deras betydelse för arbetsprocessen och resultatet. Anskaffning och förädling av material. Bearbetning av rått och torkat virke. Torkning och förvaring. Virkesuttag till ämnen. Utmärkande drag för olika träslag och deras användningsområde. Verktygens utveckling, deras fysikaliska principer och samspelet mellan människa och verktyg. Slipning, brytning och strigling. Handbearbetning, formnings- och sammansättningsmetoder. Formupplevelse och formframställning. Volym och rum. Personlig formgivning. Konstnärligt uttryck. Pigment och bindemedel. Dekor och mönster. Bokstäver och text som dekor. Olika planeringsmetoder i samband med produktutveckling. Praktisk framställning från ämne till produkt. Medveten personlig formgivning med utgångspunkt från produktens funktioner, material och verktyg, miljöaspekter och ekonomiska överväganden. Föremålsanalys. Hantverksmässiga och konstnärliga aspekter. Förhållandet mellan bruksföremål och skulptur, slöjd, konsthantverk och konst. Begreppet kvalitet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiskt arbete samt exkursioner. Deltagandet är obligatoriskt. Kursen innehåller en mindre litteraturkurs som inhämtas enskilt och bearbetas i seminarieform. Dessutom läggs arbetsuppgifter ut under kursens gång. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerandes arbetsinsatser bedöms fortlöpande vid seminarier och vid redovisningar av arbetsuppgifter under kursens gång. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|