|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3V(ärldsdelar): Afrika, Asien, Latinamerika, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens huvudsyfte är att ge en tvärvetenskaplig översikt över tre världsdelars utvecklingsmöjligheter: Afrika, Asien och Latinamerika. Syftet är också att stimulera och öka intresset för dessa regioners utvecklingsmöjligheter och att kursdeltagarna skall tillägna sig insikter i bl a följande frågor: · Vad förklarar att i dessa resurs rika regioner koncentreras flertalet av världens fattiga befolkning? · Vilka politiska, ekonomiska och sociala lösningar har föreslagits och tillämpats, och med vilka resultat? Vilken plats har eller har haft miljöfrågorna i dessa lösningar? · Vilken roll spelar kulturen/erna och religionen/erna i de enskilda ländernas utvecklingssträvanden? · Vilken plats/roll får dessa regioner i internationaliserings- processen - utgör den ett hinder eller en förutsättning för utveckling? · Vilka intraregionala skillnader finns mellan de länder som ingår i dessa regioner? · Vilka ekonomiska, politiska kulturella samarbets- och affärsmöjligheter erbjuder dessa regioner Sverige? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen inledes med en beskrivning av Afrikas, Asiens och Latinamerikas aktuella makrosociala, politiska och ekonomiska indikatorer. Regionernas historia belyses utifrån ett globalt perspektiv. Studium av bl a utveck- lingsbegrepp, olika teorier och strategier om ekonomisk och politisk utveckling, fattigdom och Förenta Nationernas roll - speciellt Internationella valutafonden och Världsbanken. Sverige och Afrika, Asien och Latinamerika - internationellt samarbete och ömsesidig näringslivsutveckling. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen läses på halvfart över hela terminen. Fristående föreläsningar och seminarier ges/leds av lärare och forskare från olika ämnesområden inom Filosofiska Fakulteten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Seminarier, projektarbete samt salskrivningar. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet 20 akademiska poäng (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|