|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Affärsinformatik, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Syftet med kursen är att den studerande skall förvärva fördjupade kunskaper i informatikområdet, särskilt avseende affärsinformatik. Detta innebär att den studerande: - utvecklar och fördjupar förståelse för verksamhetsinriktad systemutveckling, särskilt avseende affärsdrivande organisationer, teoretiskt förankrar och reflekterar över fenomenet affärer och IT-system. - ökar sin insikt om analys, utveckling/design och förändring av IT-system i ett affärssammanhang inom och mellan organisationer, samt arbetssätt och -former för detta. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av fyra delkurser om vardera 5 poäng: Design för affärer, 5 p Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. De praktiska momenten består av projektuppgift samt workshopaktiviteter och avser design av IT-artefakter avsedda för elektronisk handel. Momenten avser konceptuell design av en produkt samt någon vald form av prototyp eller gestaltning som arbetsform och kommunikation av en tänkt lösning. I dessa fall är också problembeskrivningen (förstudie/kravspecifikation) ett viktigt inslag i uppgiften. Delkursen framhåller också inslag av etiska ställningstaganden inom designarbetet för elektronisk handel. Inter-organisatorisk samverkan och elektroniska affärer, 5 p Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. De praktiska momenten består av laborationer som omfattar prövning och utvärdering av ett flertal existerande Internetbaserade affärssystem. Delkursens huvudsakliga innehåll är: * Affärslogik vid elektroniska affärer * Modeller för interaktion i nätverk * Grundläggande begrepp inom området * Metoder och tillvägagångssätt vid utveckling av inter-organisatorisk samverkan * Informationsteknikens möjligheter och begränsningar * Koordination i och av relationer * Bilder från praktiken – exempel på inter-organisatorisk affärssamverkan * Laborationer Affärssystem och organisering, 5 p Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. De praktiska momenten består av laborationer som omfattar konceptuell utvärdering av IT-baserade affärssystem. Delkursens huvudsakliga innehåll är: * Affärssystem ur ett process- och produktperspektiv * Olika roller för affärssystem * Affärssystem och organisatoriska nätverk * Affärssystems IS/IT-arkitektur – olika struktureringsprinciper för moduler/komponenter * Ramverk för utvärdering av affärssystem Projekt - Process, perspektiv och principer, 5 p Delkursen innehåller både teoretiska och praktiska moment. I kursen ingår laborationer som omfattar tillämpningsuppgifter av projektarbetsformen. Delkursens huvudsakliga innehåll är: * Ett projekts livscykel * Olika typer av projekt; t.ex. systemutvecklingsprojekt, förändringsprojekt eller IT-anskaffningsprojekt * Perspektiv på projekt * Organisering av roller och uppgifter i projekt * Projektledning * Planering och uppföljning/utvärdering av projekt * Principer, metoder och modeller för projekt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, handledning, laborationer, workshops samt diskussions- och examinationsseminarier. En viktig pedagogisk tanke med kursen är att arbeta med en projektorienterad och studentcentrerad ansats, vilket innebär att delar av kursens arbete sker i små grupper med nära interaktion med kursledare. Detta kombineras med individuella arbetsuppgifter och –prestationer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varje delkurs examineras för sig. Skriftlig och/eller muntlig examination tillämpas. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behörig att antas till kursen är den som har minst 40 akademiska poäng inom informatik, företagsekonomi, datalogi/datavetenskap, kognitionsvetenskap eller motsvarande ämnesområden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|