|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Informatik/Informationssystem 3, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens syfte är att de studerande skall förvärva fördjupade kunskaper i systemutredning och systemkonstruktion inom det administrativa tillämpningsområdet samt utveckla förmåga att självständigt bedriva kunskapsutvecklande arbete. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samhällsvetenskaplig kunskapsbildning, 5 poäng Kursen syftar till att ge kunskaper om - problemställningar inom samhällsvetenskaplig kunskapsbildning, med olika vetenskaps- och kunskapsteoretiska begrepp och strategier - metodik för planläggning av undersökningar och annan kunskapsutveckling (kunskapsprojektering) - olika empiriska undersökningsmetoder på en orienterande nivå Kursens inriktning är mot vad samhällsvetenskaplig kunskapsbildning innebär avseende människors arbete med informationssystem (systemutveckling, systemanvändning) Inom momentet behandlas: - Vetenskapsbegreppet - Kunskapsteori, kunskapsformer - Teorier, förklaringar, begreppsdefinitioner - Hypoteser, hypotesprövning - Metodforskning - Vetenskapliga skolor och förhållningssätt, vetenskaplig utveckling, paradigmbegreppet - Kunskapsprojektering och undersökningsuppläggning - Undersökningar (klassificering, strategier, tillförlitlighet) - Olika undersökningsmetoder med inriktning mot kvalitativ insamling (intervju, observation, källanalys) Programvarukvalitet, 5 poäng Kursen ska ge översikter i hur man uppnår hög programvarukvalitet och hur man planerar och utvärderar kvalitetsarbete. Kandidatuppsats, 10 poäng Inom kursen skall den studerande genomföra ett arbete med vetenskaplig grund och inriktning. Arbetet utförs under vägledande handledning, men utförs till stora delar självständigt eller i en mindre studentgrupp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektioner, handledning, seminarier, laborationer och gruppövningar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Varje delkurs examineras för sig. Formerna för examinationen kan vara skriftliga tentamina, fullgjorda laborations- och inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga avrapporteringar, samt deltagande på seminarier. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Informatik/Informationssystem 1 samt genomgången Informatik/Informationssystem 2 med minst 15 p godkända (motsv) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|