|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Informatik/Informations- och medievetenskap 2, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen är en påbyggnad på Informatik/Informations- och medievetenskap 1 och ska såväl fördjupa förståelse för och kompetens i utnyttjande av informations- och medieresurser som ge ytterligare förmåga att bidraga till uppbyggnad och utveckling av sådana. Kursen ska också utveckla det vetenskapliga synsättet och förmågan till självständigt arbete. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Informationskompetens 2, 4 poäng. Kursen är en påbyggnadskurs till Informationskompetens 1 och innehåller ämnesfördjupande som breddade avsnitt. Informationsarkitektur 2, 6 poäng. Kursen är en påbyggnadskurs till Informationsarkitektur 1 och innehåller såväl ämnesfördjupande som breddande avsnitt. Minnesinstitutioner i samhället, 4 poäng. Traditionella informationsresurser- och tjänster studeras på denna kurs, särskilt de så kallade minnesinstitutionerna (bibliotek, arkiv, museér, kulturmiljövården) och deras samlingar. Institutionernas uppgift studeras i ett historiskt och ett framåtblickande perspektiv. Särskild vikt läggs vid den tekniska utvecklingen på området och konsekvenserna därav. Projektarbete i informationsresursanvändning, 6 poäng. Ett arbete där studenterna i projektarbetsform visar att de behärskar olika moment inom ämnet. Studenterna ska i grupp genomföra ett för kursen relevant projekt som skriftligen ska rapporteras tillsammans med en kritisk granskning av processen. Rapporten görs individuellt och redovisar studentens del i projektet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen bedrivs huvudsakligen i studentaktiva former som grupparbeten, seminarier och laborationer som kompletteras med föreläsningar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examinationsformer kan vara skriftliga tentamina, fullgjorda laborations- och inlämningsuppgifter, fortlöpande muntliga och skriftliga avrapporteringar, obligatoriskt deltagande på seminarier. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs minst 14 p godkänt på Informatik / Informations- och medievetenskap 1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||