|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geografiska informationssystem, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna - beskriva och förklara grundläggande begrepp inom Geografiska Informationssystem (GIS), - kunna värdera och argumentera för valet av metoder för analys av geografiska och andra rumsliga data för olika tillämpningar - kunna värdera och argumentera för valet av data och deras kvalitet med avseende på kvalitet, tillgänglighet, fullständighet osv. för olika tillämpningar, - kritiskt värdera kostnader/insatser och nytta med införande av informations- och kommunikationsteknologier och GIS i en verksamhet, - i en rapport och genom muntlig presentation beskriva ett projekt där man löser en uppgift med GIS eller kritiskt värderar om och hur GIS kan användas inom en verksamhet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger en allmän introduktion till ämnet. Kursen innebär även ett enskilt arbete som syftar till ett förslag på ett GIS för att lösa en viss uppgift i en organisation eller samhället. Innehållet i kursen rör introduktion till grunderna för Geografiska Informationssystem. Detta innebär en genomgång av metoder för datafångst, bearbetning, analys och presentation av lägesbestämda data i GIS. Vidare berörs de databaser som finns tillgängliga i samhället, metoder att hantera dessa, programvaror och maskinvaror för att bearbeta geografiska data. Dessutom behandlas geografiska och grafiska metoder för analys av kartor, liksom införande av GIS i en organisation samt ekonomiska och arbetsmässiga frågor kring introduktionen av ny teknik. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av föreläsningar, seminarier och laborationer, självständigt arbete med rapport, samt uppsatsseminarium. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom enskilda övningar i ett distansutbildningmaterial som kan genomföras antingen hemma eller i datasalar på universitetet. En hemtenta med enskilda svar samt en skriftlig rapport utgör övriga examinationsmoment. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst 20 akademiska poäng |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|