|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia 4, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De studerande skall förvärva fördjupade insikter i veten-skaplig metodik samt vidgad förmåga till självständig problemdiskussion och kritisk bedömning av vetenskaplig litteratur. Kursens mål är också att ge en orientering på forsk-ningsfält, som anknyter till de studerandes utbildningsmål |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande delar: Teori och metod, 5 poäng De studerande skall förvärva insikter om historisk teori och metod likaväl som vetenskapsteoretiska problem i allmänhet. I delkursen ingår även en orientering om historieämnets aktuella forskningsläge och olika inriktningar internationellt och nationellt. De studerande skall aktivt delta i seminarieverksamheten. Vetenskapligt arbete, 10 poäng Det vetenskapliga arbetet kan antingen utformas så att det innebär en fördjupning av vissa partier av uppsatsen på C-nivå eller inriktas på en presentation av litteratur kring ett problemområde med egna kritiska synpunkter. Uppsatsen bör utformas så att den går att publicera i vetenskaplig tidskrift. Arbetet kan också utformas som en förstudie till ett kommande avhandlingsarbete. Fördjupningskurs, 5 poäng Delkursen omfattar studium av vetenskaplig litteratur. Den studerande kan välja mellan kurser med inriktning mot följande områden: a) hälsa och samhälle (ges i samarbete med Tema H), b) teknik och social förändring (ges i samarbete med Tema T), c) barn (ges i samarbete med Tema B), d) vatten i natur och samhälle (ges i samarbete med Tema V), e) socialhistoria f) handikapphistoria (ges i samarbete med Centrum för handikappsvetenskap), g) annan historisk inriktning. Litteraturlista fastställes i samråd med examinator. Därvid kan litteraturen väljas så att kursen blir likvärdig med delar av den allmänna litteraturkursen på forskarutbildningen vid andra svenska lärosäten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarieövningar, lektions- och gruppundervisning samt handledning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prov sker i form av tentamen i slutet av varje delkurs eller i form av fortlöpande prov inom ramen för undervisningen eller i båda dessa former. På Fördjupningskursen är tentamen i regel muntlig. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Historia 3 med minst 15 p godkända inkl uppsatskursen (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|