|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia 1, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att de studerande skall förvärva en översiktlig kunskap om väsentliga historiska sammanhang genom studium av politiska, kulturella, ekonomiska och sociala tillstånd och förändringar, att de studerande skall förvärva medvetenhet om grunderna i historisk och ekonomisk-historisk metod och teori, att de studerande genom övning inom olika områden skall förvärva förmåga till analytiskt och kritiskt ordna fakta till förklarade beskrivningar av historiska sammanhang, att utifrån studier av stater, grupper och individer i internationell och nationell historia ge kunskap om politiska, ekonomiska, sociala och kulturella förhållanden, att orientera om aktuella problemställningar och forskningsresultat med lokalhistorisk anknytning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande delar: Teori och metod, 2 poäng Introduktion i teori och metod. Diskussioner om historiesyner, där frågeställningar om objektivitet och värderingar, materialism - idealism, inre - yttre påverkan, konflikt - samförstånd, personligheten - gruppen tas upp. Dessutom ges en översikt av historievetenskapliga forskningsmetoder. Delkursen skall därutöver ge inblick i frågeställningar och modeller för lokalhistorisk forskning. Antiken och medeltiden, 6 poäng Översiktligt studium av händelser och samhälls-utveckling i ett globalt perspektiv, bl a av de äldsta högkulturerna, de antika grekiska och romerska samhällena, den tidiga medeltidens feodala och kristna samhällen, det feodala samhällets kris, framväxten av en byråkratisk furstemakt i nationalstaternas Europa. Huvuddragen av de nordiska ländernas historia från äldsta tid behandlas med betoning på utvecklingen i Sverige och särskilt i Östergötland. Nya tiden - 1815, 4 poäng Översiktligt studium av händelser och samhälls-utveckling bl a av framväxten av en byråkratisk furstemakt i nationalstaternas Europa, de kontinentala ohc koloniala konflikterna samt uppkomsten av ett internationellt system. Ideologiska och kulturella utvecklingslinjer uppmärksammas, liksom utvecklingen i utomeuropeiska områden. Kursen innehåller en fördjupat studium av Sverige nationellt och lokalt. Tiden efter 1815, 8 poäng Översiktligt studium av händelse- och samhälls-utveckling ur ett globalt perspektiv, bl a den industriella revolutionen och dess följder, befolknings-utvecklingen, nya politiska åskådningar, framväxten av parlamentarism och demokrati. Latinamerikas frigörelse och försöken till internationell stabilisering, nationalitetsrörelserna, impreialisman, de båda världskrigen, fascismen och de socialistiska revolutionerna i Ryssland och Kina befrielserörelserna i tredje världen, det kalla kriget, kapprustning och fredssträvanden. Genom jämförelser mellan olika framställningar kan skilda historiesyner illustreras, diskuteras och ifråga-sättas. Samtidigt därmed fördjupas kunskaperna om historiens utvecklingsfaser. I delarna integreras den nordiska historien. Ekonomisk historia integreras med den övriga undervisningen i samtliga delkurserna. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier och examinatorier. Deltagande i seminarier och examinatorier är obligatoriskt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prov anordnas på hel kurs eller del av kurs och är såväl skriftliga som muntliga. Proven ordnas i nära anslutning till kurs. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet B:1 (Sv B/Sv2 B + Hi A + Sh A). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|