|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Urbana studier: Staden som fysiskt och kulturellt rum, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att belysa städernas utveckling ur fyra infallsvinklar: staden som fysisk struktur, staden som system, staden som livsmiljö och den hållbara staden. Särskilt uppmärksammas kopplingarna mellan de infrastrukturella, ekonomiska, politiska, kulturella, sociala, demografiska, identitetsmässiga och miljömässiga förhållandena. Analyserna utgår ifrån såväl lokala förhållanden som olika slags regionala och globala nätverk. I kursen ingår historiska belysningar av städernas framväxt, vidare en genomgån av de många olika slags problem och utmaningar som är förbundna med städernas livsvillkor samt olika stadsutopier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stadens fysiska struktur 5 p I denna delkurs ges en bakgrund till städernas fysiska struktur genom följande teman: städers lokalisering, framväxt och funktion, stadsbyggande, stadsplaner och byggnadsstilar under olika epoker, städers infrastruktursystem, deras uppbyggnad, funktion och betydelse, samspelet mellan stad och land, uppkomsten av storstäder och storstadsområden, storstäders inre differentiering, den moderna stadens zonering och sektorisering samt stadsvisioner. Urbana system 5 p I denna delkurs lyfter vi oss över den enskilda staden och studerar hur olika typer av länkar och flöden förbinder städer och deras verksamheter i urbana system, stadslandskap och centralortshierarkier. Vi studerar urbaniseringsprocesser, stadssystem i i-länder och u-länder samt städer och regional utveckling. Kursen behandlar även fenomen som över- och underurbanisering, megastäder och globala städer. Staden som livsmiljö 5 p I denna delkurs behandlas livet i städerna ur sina sociala och kulturella aspekter. Stadslivet betraktas utifrån köns-, klass- och generationsperspektiv. Betydelsen av konsumtion i alla dess former lyfts fram. Vidare diskuteras hur staden har använts som vetenskapligt fält samt hur graden gestaltats i konst, litteratur, fotografi, musik och inom populärkultur. Avslutningsvis behandlas hur utopier kring stadsliv satt sina avtryck i faktiska städer. Den hållbara staden 5 p Utgångspunkten för denna delkurs är FN:s arbete med hållbar utvecklingsfrågorna, där betoningen ligger på samspelet mellan lokala och globala processer. Frågorna om hur och i vilken mån ekologisk hänsyn kan förenas med ekonomisk och social utveckling analyseras här med utgångspunkt i städernas speciella problematik. Därvi behandlas stadsplanering, infrastruktur, olika slags kretslopp, handel, sociala relationer, fördelnings- och rättviseaspekter samt olika visioner av det hållbara samhället. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, lektioner gruppövningar, handledning, seminarier och exkursioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deltagande i övningar och fullgörande av uppgifter i samband med undervisning utgör examination på dessa avsnitt. I övrigt sker examen genom inlämning av pappersuppgift eller skriftlig tentamen i slutet av avsnittet. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|