|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geografi 3, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande förvärva bredare och fördjupade kunskaper och färdigheter i geografisk teori och metod fördjupade kunskaper om ämnets idéutveckling, arbetsområden och arbetsmetoder förmågan att kritiskt kunna granska och behandla fakta, presenterade i en uppsats förmågan att kunna arbeta med digitaliserad rumslig information |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Teori och metod 5 poäng Allmän och geografisk disciplinerad vetenskapsteori. Geografisk vetenskapshistoria. Metoder och modeller för analys av rumsliga data. Rumsliga strukturers stabilitet och dynamik. Regioner som vetenskapliga studieobjekt. Regionala och globala utvecklingsprocesser. Interregionala samband och beroende. Vatten och regional utveckling 5 poäng Hydrologiska kretsloppet, mark- och grundvattenbildning, vattenbehov i globalt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv. Kust och hav. Vattenförekomst och välståndsutveckling. Vattenburna substanstransporter, miljö- och hälsopåverkan. Vatten som maktfaktor. Styrning och kontroll av vattenanvändningen, samordnad vattenadministration (EU-direktiv). Avrinningsområdesvisa analyser av mark-vattensamband. Tillämpning avGIS-baserade modeller för beskrivning och analys av flödesvariationer och diffus närsaltpåverkan. Uppsats 10 poäng Avsnittet avser träning i självständigt vetenskapligt arbete utifrån geografiska frågeställningar. Resultat redovisas i en uppsats som seminariebehandlas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar, handledning och exkursioner. Samtliga seminarier, exkursioner och övningar är obligatoriska. Befrielse från obligatoriska moment kan medges om särskilda skäl föreligger. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen utgörs av deltagande i obligatoriska moment och fullgörande av uppgifter i samband med undervisningen. I övrigt sker tentamen muntligt eller skriftligt i slutet av varje delkurs enligt examinators beslut. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Geografi 1 samt minst 15 p godkända, inkl självständigt arbete, 5 p, på Geografi 2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|