|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geografi 2, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen skall den studerande: bredda och fördjupa kunskaper och färdigheter i geografisk metod förvärva kunskaper om ämnets teori, idéutveckling och tillämpningar problematisera sambanden mellan naturgivna livsbetingelser och mänsklig påverkan på livsrummet i skilda tid-rum-skalor träna förmågan till kritiskt tänkande och självständigt arbete |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det föränderliga landskapet 5 poäng Orsaker till naturgivna variationer i tid och rum av mark, landformer, vattenresurser och klimat. Mänsklig anpassning till sådana processer samt mänsklig påverkan på jordytan. Kopplingen mellan markanvändning och vattenresurser. Orsaker till klimatförändringar och dessas konsekvenser för landskap och miljö. Fältmätningar, rumslig statistik, kartografi. Befolkning, resurser, samhällsförändring 5 poäng Grundläggande demografi, befokningsstatistik och -prognoser. Problematiseringar kring resursbegreppet, ändliga och förnybara resurser, begreppet "bärkraft". Effekter av resursknapphet och -överflöd. Utvecklingsbegreppet, teorier om befolkningsförändringar, resursutnyttjande, utveckling och miljöpåverkan. Befolknings- och resurs-/utvecklingsproblem i global, nationell, regional och lokal skala. Metodövningar. Rumsliga analys 5 poäng Kartografiska och korologiska metoder för analys och presentation av rumsliga data. Introduktion till och tillämpning av Gegografiska Informations System (GIS). Uppsats 5 poäng Avsnittet ger träning i självständigt vetenskapligt arbete utifrån geografiska frågeställningar kopplade till innehållet i ovanstående kurser. Resultatet redovisas i en uppsats som seminariebehandlas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, övningar, laborationer, handledning och exkursioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deltagande i övningar och obligatoriska moment samt fullgörande av uppgifter i samband med undervisningen utgör examination på dessa avsnitt. I övrigt sker tentamen skriftligt i slutet av varje delkurs eller på annat sätt enligt examinators beslut. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst 15 poäng godkända på Geografi 1 (eller motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|