|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Globalisering och samhällsutveckling, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att ge en överblick över, och en kritisk granskning av, några vanligt förekommande innebörder av begreppet globalisering. Kursen syftar också till att tydliggöra de storskaliga förändringsprocesser som verkar bland annat på global nivå, samt att utreda hur dessa sammanhänger med utvecklingen regionalt och lokalt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Globala förhållanden - översikt och bakgrund 4p I denna delkurs presenteras övergripande historiska och geografiska beskrivningar tillståndet i världen och dess "globalisering". Framväxten av världssystem, rumslig spridning och fördelning av befolkning, resurser, produktion, m.m. betonas som en bakgrund till den litteratur som fördjupar sig i förväntade konsekvenser av dessa förhållanden. Globaliseringens problematik och tolkningsmångfald 8 p Denna delkurs utgör en problematisering av de förhållande som presenteras i delkurs 1. En inblick ges i den mångfald av tolkningar som utvecklats kring globaliseringens sociala, kulturella, ekonomiska, politiska och ekologiska innebörder. I kursen behandlas både kritiker och tillskyndare av de utvecklingstendenser och konsekvenser som sätts i samband med globaliseringsprocesser. Att göra världen begriplig 5p I denna delkurs görs en kritisk läsning av ett antal olika försök att genom teorier och modeller gestalta globaliseringsprocesserna. De olika teorierna jämförs i syfte at utreda vilka förtjänster och brister de har. Härvid är utgångspunkterna exempelvis teoriernas förklaringsvärde och deras tillgänglighet. Individuell fördjupning 3p Denna delkurs innebär en fördjupning i ett individuellt valt ämne med anknytning till globaliseringsfrågor. Ämnet väljs i samråd med någon av kursens lärare. Studenten skriver en uppsats som presenteras vid ett avslutande seminarium. Vid detta seminarium försvarar kursdeltagarna sina respektive uppsatser och opponerar på övriga deltagares uppsatser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, handledning och seminarier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deltagande i seminarier och fullgörande av uppgifter i samband med undervisning utgör examination på dessa avsnitt och är obligatoriska. Befrielse från obligatoriska moment kan medges av examinator om särskilda skäl föreligger. I övrigt sker examen genom inlämning av paperuppgift eller skriftlig tentamen i slutet av avsnittet. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|