|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personal inom offentlig förvaltning, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande skall tillägna sig kunskaper om hur den offentliga sektorns förutsättningar och villkor påverkar möjligheterna att styra och följa upp verksamheten - speciellt med avseende på personal och verksamhetsinnehåll. Den studerande skall också utveckla sin förmåga att analysera offentlig verksamhet och att utifrån detta öka sin kunskap om hur olika styrningsinsatser påverkar verksamheten och personalen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den offentliga sektorn är en viktig del av samhället och samhällsekonomin. Staten svarar direkt och indirekt, via finansiering, för en betydande produktion och sysselsättning. Detsamma gäller för kommuner och landsting som genom politiska beslut tilldelats en stor mängd verksamhetsuppgifter. Den offentliga sektorns ekonomi och förvaltning är därför viktig - verksamheten ska präglas av god ekonomi. Den goda ekonomin utgör dock inget mål i sig. Det centrala är istället verksamhetens innehåll - men detta inom ramen för en delvis ekonomisk avvägning mellan verksamhetens omfattning och kvalitet. Detta är en så viktig omständighet att man kan hävda att den offentliga sektorn förutsättningar och villkor i allt väsentligt skiljer sig från de som gäller inom privat verksamhet. Utifrån dessa förutsättningar och villkor fokuseras verksamhetsstyrning och verksamhetsstyrningens sociala sammanhang - hur sker den personalekonomiska beskrivningen, mätningen och kalkyleringen, vilka styrmedel har ledningen till sitt förfogande och hur kan dessa nyttjas för att styra verksamheten, och hur påverkar de administrativa styrinstrumenten personalens motivation och engagemang. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, praktikfall och gästföreläsningar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras dels genom ett projektarbete som utförs i grupp, dels en enskild skriftlig tentamen och/eller gruppvisa inlämningsuppgifter under kursens gång. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MaA + ShA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|