|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Företagsekonomi 4 med inriktning mot redovisning, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande skall tillägna sig fördjupade kunskaper i externredovisning. Fördjupningen görs dels med avseende på hur den nationella redovisningens utformning är beroende av, och dess förhållande till, den internationella kontexten, dels med avseende på hur externredovisningens funktion som informationskälla påverkas av nationella och internationella redovisningslagar och rekommendationer. Vidare skall den studerande fördjupa sin förmåga till självständig analys av olika redovisningsproblematiker i nationell och internationell kontext. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internationell redovisning, 5 poäng I delkursen fokuseras den harmoniseringsprocess som pågår gällande extern redovisning. Normerande organ som IASB, FASB och EU är viktiga aktörer i harmoniseringsprocessen. Å ena sidan måste redovisningen passa den nationella kontexten, å andra sidan måste den också vara internationellt användbar. Dessa dubbla krav på redovisningen ställer stora krav på utvecklingen av modeller och regler för redovisningen. Fr o m 2005 måste alla publika företag inom EU använda sig av IASB:s redovisningsregler. Detta kommer att innebära nya villkor för redovisningen inom alla medlemsstater inom EU. Multinationella företag måste också kunna hantera redovisnings- och kontextolikheter i konsolideringsprocessen rörande sin finansiella rapportering, vilket också behandlas i kursen. Avancerad externredovisning med juridiskt perspektiv, 5 poäng Externredovisningens funktion som informationskälla för investerare och andra intressenter kring företaget har kommit mer i fokus under de senaste åren. Exempelvis Enronskandalen, som orsakade intressenterna stora ekonomiska förluster, innebar en ökad fokusering på externredovisningens juridiska dimension. Hur nationella och internationella redovisningslagar och rekommendationer skall tolkas är en viktig frågeställning för producenter av extern redovisning. Delkursen innebär att de studerande skall kunna lösa olika teoretiska och praktiska frågeställningar inom externredovisning med hänsyn till den reglering som finns av den externa redovisningen. Uppsatsarbete, 10 poäng Syftet är att uppsatsarbetet skall leda till fördjupade kunskaper inom valt ämnesområde, samt att den studerande skall utveckla sin förmåga att självständigt avgränsa och behandla en relevant frågeställning utifrån relevanta teorier, ett vetenskapligt förhållningssätt samt med hjälp av vetenskapliga metoder. Som stöd för uppsatsarbetet ges en seminarieserie som omfattar dels ett antal arbetsseminarier, varvid de pågående uppsatsarbetena presenteras och diskuteras, och dels ett antal teori- och metodseminarier av mer allmän vetenskaplig karaktär. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisning ges i samarbete mellan jurister inom redovisningsrätt och företagsekonomer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De två första delkurserna examineras via skriftliga tentamina. Under dessa delkurser förekommer dessutom obligatoriska inslag som inlämningsuppgifter och praktikfall m m. Uppsatsen framläggs och försvaras vid ett seminarium. I examinationen ingår även opposition på annan uppsats samt aktivt deltagande i hela seminarieserien (aktivt deltagande på minst 6 uppsatsframläggningar). Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs godkänd Företagsekonomi 1, 20 p och Företagsekonomi 2, 20 p samt genomgången Företagsekonomi 3 med minst 15 p godkända. Dessutom fordras minst 40 godkända poäng i andra akademiska ämnen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|