|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ledarskap och förändringsarbete, 10p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande skall efter genomgången kurs - ha utvecklat ett språk för att beskriva och diskutera ledarskap, - kunna identifiera och analyser hur ledarskap uttrycks i olika sammanhang, - ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt till ledarskap och hur det utövas i olika situationer, - vara förberedd på att kunna agera som ledare i en framtida yrkesroll, och - kunna vara delprojektledare i praktiskt förändringsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kursen ses ledarskap som en företeelse som finns överallt, och ledarskap handlar i hög grad om förhållningssätt och medvetenhet. Förändringar är en speciell situation som ställer höga krav på ledarens sätt att agera, på dennes medvetenhet om och förståelse för det egna och andras agerande. Inledningsvis analyseras relevanta teorier och begrepp varefter dessa tillämpas. Vidare studeras aktivt förändringsarbete både på en praktisk tillämpad nivå och på en mera reflekterande nivå. Kursen behandlar i huvudsak följande områden - ledarskap och grupp - ledarskapets betydelse för och påverkan på gruppdynamiken i organisationer. - ledarskap och kommunikation - att leda samtal med fokus på presentation och dramaturgi. - ledarskap och förändring - att bereda väg för och leda förändringsprocesser i organisationer. - ledarskap som social konstruktion och genus. - ledarskap i krissituationer där ledarskap i konflikt-, kris- och stressituationer analyseras. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grundtanken är att tillämpa problem- och upplevelseorienterad pedagogik. Det betyder att den studerande kommer att använda egna erfarenheter som utgångspunkt för att formulera problem och analysera dessa inom ramen för kursen. Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Ett internat ingår. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom gruppuppgifter och individuella uppgifter. Studerande som ej blivit godkänd i ordinarie prov erbjuds normalt tillfälle att delta i två extra prov. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Företagsekonomi 1, 20 poäng, samt dels genomgången Företagsekonomi 2 med minst 15 poäng godkända, inkl delkursen Samhällsvetenskaplig metod (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|