|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Franska 3, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen skall den studerande - befästa, vidga och fördjupa de kunskaper som tidigare inhämtats i ämnet franska - uppöva förmågan att författa ett självständigt skriftligt arbete inom fransk språk- eller litteraturvetenskap. Efter genomgången kurs skall den studerande äga avancerad färdighet i franska i tal och skrift samt ha skaffat sig en inblick i den vetenskapliga forskningens teori och metod. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som huvudämne i filosofie kandidatexeman (och med inriktning mot filosofie magisterexamen) Delkurs 1. Examensarbete, 10 poäng Innehåll Den studerande utför en mindre undersökning inom fransk språkvetenskap respektive fransk litteraturveten-skap. Undersökningen redovisas i form av en uppsats om ca 20-25 sidor. Den språkliga formen skall vara vårdad. Såväl innehållsmässigt som formellt skall upp-satsen uppfylla elementära vetenskapliga krav. Undervisning Undervisningen ges dels i form av seminarier, dels i form av enskild handledning. Examination Examinationen utgöres av examensarbetet som ventile-ras vid ett seminarium, 10 poäng. Delkurs 2. Språkfärdighet, 3 poäng Innehåll Översättning från svenska till franska med fraseologi och vokabulär. I anslutning härtill behandlas olika grammatiska problem. Undervisning Lektionsundervisning. Examination Skriftligt översättningsprov till franska, 3 poäng Delkurs 3. Grammatisk fördjupning, 2 poäng Innehåll Ett fördjupat och systematiskt studium av några centra-la avsnitt av den franska grammatiken med tonvikt på ett modernt språkvetenskapligt synsätt. Undervisning Lektionsundervisning med aktiv närvaro (examinatori-er). Examination Muntligt och/eller skriftligt prov, 2 poäng. Delkurs 4. Franskspråkig litteratur med litteratur-historia, 5 poäng Innehåll Studium av representativa franskspråkiga verk från tidigare sekel men i synnerhet 1900-talet med littera-turhistorisk översikt samt en serie litteraturkritiska artiklar. Undervisning Gruppundervisning med aktiv närvaro (examinatorier). Fullgörande av muntliga och skriftliga uppgifter. Examination Muntligt och/eller skriftligt prov. Som annat än huvudämne i filosofie kandidatexamen Delkurs 5. Specialarbete, 5 poäng Innehåll I princip samma föreskrifter som för examensarbete 10 poäng under 2.1, men uppsatsen behöver bara omfatta 15-20 sidor och undersökningsmålet görs mera begrän-sat. Undervisning Som Delkurs 1 under 2.1. Examination Som i delkurs 1 under 2.1 (ger 5 poäng). Delkurs 6. Översättning och grammatik, 5 poäng Innehåll Som i delkurs 2 och 3 under 2.1 Undervisning Som i delkurs 2 och 3 under 2.1 Examination Skriftligt översättningsprov till franska, 3 poäng Muntligt och/eller skriftligt prov i fransk grammatik 2 poäng Delkurs 7. Franskspråkig litteratur med litteratur-historia, 5 poäng. Innehåll, undervisning och examination: Som i Delkurs 2 under 2.1. Delkurs 8. Det moderna Frankrike, 5 poäng. Innehåll Böcker/texter som behandlar sociala, politiska, ekono-miska och kulturella förhållanden i Frankrike efter 1945. Undervisning Gruppundervisning. Examination Muntliga uppgifter, 3 poäng; skriftligt prov, 2 poäng. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier, examinatorier, gruppövningar och enskild handledning. Närvaro vid undervisning som bedrivs som examinato-rier och som ger poäng är i princip obligatorisk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kunskaper och färdigheter prövas (a) i samband med undervisningen, (b) som avslutning på kursavsnitt och (c) i muntlig sluttentamen. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Franska 1 samt genomgången Franska 2 med minst 10 p godkända, vari språkfärdighetsprovet skall ingå (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|