|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomisk historia 1, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomisk historia studerar den ekonomiska och sociala omvandlingsprocessen i ett långsiktigt och strukturellt perspektiv. Syftet med kursen är att beskriva och analysera de dynamiska utvecklingsförloppen och därigenom hos den studerande skapa insikt och förståelse för förändringens innebörd, orsaker och effekter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internationell ekonomisk historia, 5 poäng Merkantilism, nationalism och imperialism. Tidig och sen industrialisering. Världsekonomi och välfärdsekonomi med koncentration på Europa och USA. Det ekonomiska tänkandet från 1700-talets merkantilism till det sena 1900-talets monetarism. Svensk ekonomisk historia, 5 poäng Jordbrukets omvandling och tidig industrialisering. Järnvägsbyggandet. Industrisamhällets genombrott, höjdpunkt och nedgång. Mellankrigstidens kriser. Tjänstesamhället och den ”tredje industriella revolutionen”. Ekonomisk doktrinhistoria, 3 poäng Utvecklingen av ekonomisk teori och metod. Merkantilismen, de klassiska nationalekonomerna, Marx och Schumpeter, utvecklingen av mikroteori och utvidgningen av ekonomiämnets domän under 1900-talet. Historisk teori och metod, 3 poäng Introduktion till kvantitativa och kvalitativa metoder. De vanligaste metoderna inom ekonomisk historia, såsom deskriptiv statistik och källkritiska principer. Projektarbete, 4 poäng En uppsats som en övning i vetenskapligt arbete med avsikt att ge tillfälle till fördjupning inom något ämnesområde och att tillämpa teori och metod från andra moment i kursen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning sker i form av dels föreläsningar i anslutning till den grundläggande litteraturen, dels seminarier med anknytning till fördjupningslitteraturen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För godkänd kurs krävs aktivt deltagande vid seminarierna samt godkänd individuell tentamen. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsnämnden, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|