|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hälsofrämjande organisationer , 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerande skall tillägna sig grundläggande tvärvetenskapliga teoretiska och praktiska kunskaper som är centala för aktivt arbete inom hälsofrämjande organisationer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar bl.a: Information och lärande med informationskompetens i fokus, som en introduktion till distansutbildningen och grund till påföljande studier och för ett livslångt lärande. Centrala begrepp inom området hälsofrämjande. Den historiska utvecklingen av folkhälsoarbetet, hälsans olika definitioner, hälsans bestämningsfaktorer och sambandet individ-samhälle-hälsa behandlas. Hälsofrämjande arbete: arenaperspektivet. Fallanalys av ett paradigmskifte. Utvecklingen av en ny policy och dess konsekvenser för den praktiska verksamheten. Exempel på hur den nya referensramen kan användas. Utvecklingen av "Problembaserat lärande" som instrument för personalutveckling och sekundärprevention genomgås och övas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen är en IT-baserad distansutbildning inom ramen för Nätuniversitetet. Kommunikationen mellan studenter, mellan studenter och lärare/handledare/kursledning sker med utnyttjande av teknikstöd. Studietakt är kvartsfart med möjlighet till individuell ökad studietakt. Flexibel studieort med ett fåtal samlingstillfällen vid Linköpings universitet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftliga, nätbaserade examinationsformer kommer att användas: Fördjupningsuppgifter som dokumenteras i till omfånget begränsade uppsatser, så kallade papers, som skall innehålla standarddelarna i en vetenskaplig framställning inklusive referenser till relevant litteratur och referenslista. Arbetena publiceras via vårt elektroniska utbildningsskal (Blackboard) och ventileras vid examinationsseminarier vid Linköpings universitet alternativt elektroniskt via Blackboard. Utöver detta sker examinationen via inlämningsuppgifter av analyserande karaktär och diskussionsfora via Blackboard. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grundläggande behörighet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|