|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information, kunskap och vetenskap, 5p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande skall förvärva fördjupad kunskap om den strategiska resurs som information och kunskap utgör i vårt moderna informationssamhälle som grund för självstyrt lärande, kunskapsutveckling och forskning ur ett tvärvetenskapligt perspektiv. Den studerande skall utveckla egen informationskompetens som bas för fortsatta studier, forskning och utvecklingsarbete. Den studerande ska utveckla en stabil grund vad gäller förståelse för informationsvärlden inklusive informationsresursernas uppbyggnad och struktur, kunskap om forskningsprocessen, kunskap om effektiva strategier för informationssökning och kommunikativa färdigheter. Den studerande ska vidare utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt kunskaper och färdigheter vad gäller vetenskaplig kommunikation. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen speglar informationens och informationsutnyttjandets roll för lärande, utveckling och forskning teoretiskt såväl som praktiskt. Begreppet informationskompetens med dess komponenter och lärprocesser som grund för självstyrt lärande och organisationsutveckling står i fokus. Kursen behandlar: - Teorier om informationskompetens och informationsbeteende - Strategier för att söka, värdera och utnyttja information - Vetenskaplig kommunikation inklusive referenshantering och citeringsteknik - Eget fördjupningsarbete |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen är en IT-baserad distansutbildning med ett fåtal samlingstillfällen vid Linköpings universitet. Kommunikationen mellan såväl studenter, som mellan studenter och lärare sker med utnyttjande av teknikstöd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som examinationsuppgift genomförs en fördjupningsuppgift inkluderade egen informationssökning, vilken dokumenteras i en uppsats, publiceras och ventileras elektroniskt via utbildningens teknikplattform. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
120 poäng godkända, varav minst 60 poäng i ett ämne som kan anses ha relevans till kursen, t ex samhällsvetenskap, medicin eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|