|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Religionsvetenskap - Tros- och livsåskådningsvetenskap, fortsättningskurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - redogöra för tros- och livsåskådningsvetenskap och dess underavdelningar som akademiska discipliner, - använda kunskaper om samt använda centrala begrepp och teorier inom etiken och inom studiet av kristen trosåskådning, - diskutera problemställningar som är centrala inom nutida etiskt debatt, samt några innehållsliga frågeställningar som är centrala inom nutida diskussion om innebörden i kristen tro - delta i etisk argumentation, - kritiskt analysera några principiellt olika sätt att argumentera för en viss tolkning av kristen tro, - bedriva självständigt arbete och reflektera över det egna lärandet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etik, 7,5 hp Momentet ger en introduktion till centrala etiska begrepp och teorier. Vidare behandlas värdeteorier och normativa teorier, liksom traditioner inom teologisk etik och moralfilosofi. Studier av etikens teori knyts till aktuella etiska tillämpningsområden, såsom politik, vård och arbete. Kristen trosåskådning, 7,5 hp Centrala temata i systematisk-teologisk debatt såsom tolkningar av kristen tro, bibeltolkningsproblematik, innebörd av och exempel på efterföljelse, samt sekulariseringen. Några olika sätt att utforma och argumentera för en kristen trosåskådning och de problem som därvid blir aktuella, t ex beträffande möjligheterna att integrera kristen tro med vardagserfarenhet och med vetande eller beträffande hur man skall tyda och uttrycka det kristna budskapets tilltalskaraktär och dess politiska och sociala implikationer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I delkursen Etik ligger tyngdpunkten på studenternas bearbetning i grupp av etikens centrala frågeställningar. De inlämningsuppgifter som studenterna producerar ligger till grund för diskussioner i seminarieform. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På var och en av delkurserna bygger bedömningen av den studerandes prestationer dels på en individuell skriftlig uppgift, dels på en eller flera inlämningsuppgifter som redovisas i seminarieform. Dessa seminarier är därför obligatoriska. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Religionsvetenskap, grundkurs, med minst 22,5 hp godkända eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|