|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Religionsvetenskap - Religion och hälsa, delkurs 1, profileringskurs , 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - självständigt värdera och kritiskt granska religiösa, nyandliga och vetenskapslika texter eller riter som används för läkning och personlig utveckling - beskriva strukturen på religiösa, nyandliga eller vetenskapslika verksamheter som används idag med syfte att befrämja hälsa och personlig utveckling - beskriva hur en senmodern identitet och självbild påverkar den rituella praktikens utformning - anlägga genusperspektiv på olika former av religiöst färgade hälsopraktiker . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen beskriver hur religionen används i processer som syftar till personlig utveckling och läkning. Den diskuterar existentiella omorienteringsprocesser i vår samtid och beskriver främst nyandliga eller vetenskapslika verksamheter, som idag erbjuder individen att “hitta sitt inre jag” eller “utveckla sin inre potential”. Kursen behandlar och analyserar kritiskt gemensamma drag i de nya verksamheternas kosmologier, ledarskap och utbildning, framväxten av en ny självbild och hur denna inverkar på den praktiska utformning av läkandeprocesser, förhållandet och konflikten mellan vetenskap och de nyandliga hälsopraktikerna i synen på läkande, samt kommersialiseringen av verksamheter som erbjuder livsmening, hälsa och personlig utveckling. Kursen diskuterar också kvinnlig överrepresentativitet inom hälsobranschen och den alternativa komplementärmedicinen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Föreläsningar, muntliga redovisningar i seminarieform och textanalyser. Samtliga studenter förväntas aktivt och konstruktivt delta på seminarier, etc., genom gedigna förberedelser till desamma. Portfolie är en genomgående obligatorisk arbetsform som integreras i varje kurs för studenter vid kandidatprogrammet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras genom en skriftlig hemtentamen. Mer detaljerad information om examinationens form och innehåll finns i studiehandledningen för kursen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Områdesbehörighet 1 (Hi A och Sh A) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||