|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genus och religion, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna - använda kunskap om hur människor gestaltar och tolkar genus och könsskillnader i förhållande till religiösa traditioner och föreställningar i några olika sociala sammanhang och olika kulturer, - använda kunskap om hur man inom tre olika discipliner - religionsvetenskap, socialantropologi och filosofi - analyserar genus och religion och relationen dem emellan, - analysera några fallstudier och några aktuella debatter med hjälp av denna kunskap. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen organiseras i fyra avsnitt: 1) Introduktion av de tre disciplinerna och deras speciella perspektiv på förhållandet mellan genus och religion 2) Hur man i andra kulturer kan förstå religion och genus på andra sätt än de vi är vana vid i den (moderna) västerländska modellen. 3) Simone de Beauvoirs bok Det andra könet och de religionsvetenskapliga, socialantropologiska och filosofiska frågor den väcker. 4) Ett exempel på en diskussion av etiska frågeställningar utifrån ett tydligt genusperspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studentens arbete består i huvudsak av litteraturstudium på egen hand. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. På redovisningsseminarierna är närvaro obligatorisk. Seminarietillfällena innebär i samtliga fall arbete som skall utföras i förväg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterna skriver ett kort papper till vart och ett av kursens avsnitt som sedan diskuteras i seminarieform (grupp och i helklass). Högst två av dessa får skrivas i grupp. För betyget Godkänd krävs godkända papper på samtliga avsnitt och aktiv närvaro på samtliga redovisningsseminarier (eller godkänd kompenseringsuppgift). För betyget Väl godkänd krävs att minst hälften av de individuellt skrivna rapporterna är väl godkända och att närvaron vid re-dovisningsseminarierna sammantaget bedöms som konstruktivt aktiv. Den studerande har rätt att göra omtentamen på delprov utan att på nytt följa undervisningen under högst tre år efter kursstart och vid högst fyra tillfällen. Examinator kan medge ytterligare omtentamina, om särskilda skäl föreligger. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|