|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Romska identiteter, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens mål är att ge en orientering om romska identiteter, särskilt med anknytning till Sverige. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - redogöra för aktuell forskning om identitet och etnicitet, om minoriteter och deras rättigheter och skyldigheter, samt om diskriminering som socialt och politiskt fenomen. - redogöra för identitetsskapande processer på individ och gruppnivå, med särskild hänvisning till romska identiteter. - redovisa betydelsen av kulturella uttryck i identitetsskapande processer, med särskild tonvikt på musikens roll. - redovisa betydelsen av historia och historieskrivning för romska identiteter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen fokuserar på identitetsskapande processer på individ- och gruppnivå. Kursen byggs upp kring fyra moment, varav det första har en övergripande karaktär, medan de senare särskilt sätter romska identitetsskapande processer i centrum. Det första momentet behandlar identitet och etnicitet i ett generellt perspektiv. Det andra momentet fokuserar på minoriteter, rättigheter och skyldigheter, och diskriminering. I de tredje och fjärde momenten diskuteras kulturella uttryck i identitetsskapande processer, med speciell tonvikt på historia och historieskrivning och på musikens roll. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursarbetet består i huvudsak av föreläsningar, seminarier och enskilt arbete, kompletterat med litteraturstudier på egen hand. Seminarierna innebär i samtliga fall arbete som skall utföras i förväg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras i form av ett enskilt, självständigt projektarbete, vars inriktning bestäms i samråd med kursansvarig. Projektarbetet kan redovisas i muntlig eller skriftlig form. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|