|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Information, kunskap och vetenskap, fördjupningskurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande: - kunna visa fördjupade kunskaper om den strategiska resurs som informationskunskap utgör i vårt moderna informationssamhälle som grund för självstyrt lärande, kunskapsutveckling och forskning ur ett tvärvetenskapligt perspektiv - ha utvecklat egen informationskompetens som bas för fortsatta studier, forskning och utvecklingsarbete - ha utvecklat en stabil grund vad gäller förståelse för informationsvärlden inklusive informationsresursernas uppbyggnad och struktur, kunskap om forskningsprocessen, kunskap om effektiva stöd för informationssökning och kommunikativa färdigheter - kunna visa ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt kunskaper och färdigheter gällande vetenskaplig kommunikation. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen speglar informationens och informationsutnyttjandets roll för lärande, utveckling och forskning teoretiskt såväl som praktiskt. Begreppet informationskompetens med dess komponenter och lärprocesser som grund för självstyrt lärande och organisationsutveckling står i fokus. Kursen behandlar: - Teorier om informationskompetens och informationsbeteende - Strategier för att söka, värdera och utnyttja information - Vetenskaplig kommunikation inklusive referenshantering och citeringsteknik - Eget fördjupningsarbete |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen är en IT-baserad distansutbildning med ett fåtal samlingstillfällen vid Linköpings universitet. Kommunikationen mellan såväl studenter, som mellan studenter och lärare sker med utnyttjande av teknikstöd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som examinationsuppgift genomförs en fördjupningsuppgift inkluderade egen informationssökning, vilken dokumenteras i en uppsats, publiceras och ventileras elektroniskt via utbildningens teknikplattform. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
90 hp godkända i ett ämne. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|