|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Funktionshinder och webbaserat lärande, fördjupningskurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - uppvisa kunskap om innebörden av centrala begrepp inom området funktionshinder och webbaserat lärande - uppvisa kunskap om internationella, Europeiska och nationella handlingsplaner och policies för e-integration (att skapa ett integrerat informationssamhälle för alla) - redogöra för relevanta pedagogiska teorier, modeller och metoder kopplat till funktionshinder och webbaserat lärande - redogöra om informations- och kommunikationsteknikens (IKT:s) möjligheter i samband med webbaserat lärande för funktionshindrade - redogöra för olika hinder/barriärer i lärsituationen med särskilt fokus på webbaserat lärande och hur dessa kan överbryggas - uppvisa kunskap om relevanta informationsresurser och effektiva sökstrategier - bevaka, analysera, dokumentera och kommunicera nya vetenskapliga rön kring funktionshinder och webbaserat lärande i samband med pedagogiskt utvecklingsarbete och implementering i webbaserade lärsituationer - göra bedömningar ur ett kritiskt och vetenskapligt perspektiv - integrera och tillämpa förvärvade kunskaper och färdigheter i ett eget fördjupningsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen fokuserar på en rad problemområden förknippade med olika funktionshinder i samband med lärande, exempelvis: Olika typer av funktionshinder. Politiska intentioner och handlingsplaner i internationell belysning. Tekniska hjälpmedel för olika funktionshinder. Hinder/barriärer i lärsituationen med särskilt fokus på webbaserat lärande. Relevanta pedagogiska teorier, modeller och strategier. Pedagogiskt och metodologiskt utvecklingsarbete för att möta individuella behov. Informationssökning - bevakning av forskningen inom området. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen bygger på studentaktiva undervisningsformer med teknikstöd varvat med individuella fördjupningsuppgifter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fördjupningsuppgift dokumenterad i uppsats/paper. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
90 hp högskolestudier inom relevanta ämnesområden såsom pedagogik, lärarutbildning, psykologi, sociologi, informations- och medievetenskap eller motsvarande. Kursen ingår i ett kurspaket för breddad magisterutbildning i IT-stödd distansutbildning som ges i samarbete mellan fem lärosäten, men ges även som fristående kurs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|