|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turismens natur och kultur 2, fortsättningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - uppvisa fördjupad kunskap och förståelse för turismens innehåll, där naturmiljön och kulturarvet ges särskild betydelse, - ha ett fördjupat analytiskt och kritiskt förhållningssätt till de processer som formar kultur- och naturarven, - förstå hur humanistisk-samhällsvetenskaplig teori- och metodbildning kan kombineras med ett naturvetenskapligt förhållningssätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande delar: Staden som turistisk resurs, 7,5hp Staden som företeelse och dess tilltagande betydelse i kultur- och naturturistiska sammanhang är temat, där städernas olika ursprung och karakteristiska är utgångspunkten. Medeltidens handelsstad, lärdomsstaden, militärstaden liksom industristaden är de viktigaste exemplen. Hur olika städer valt att profilera sig är en viktig aspekt. Landskapet som turistisk resurs, 7,5hp De ekologiska organismer som påverkat/påverkar landskapet strukturellt och funktionellt i turistiskt hänseende studeras. Praktiska och laborativa moment ingår i delkursen. Valfri fördjupning, 7,5hp En fördjupningsuppgift som, utifrån tidigare behandlade teman, kan baseras på fokus på naturarv, byggnader, städer eller kulturlandskap. Skapa(d) turism 1, 7,5hp Hur historia, kultur- och naturarv skapas står i fokus. Vad betyder kulturturism i förhållande till regional och lokal utveckling, liksom hur turismen verkar i förhållande till identitetsutveckling är några frågor som diskuteras i denna delkurs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är upplagd för att främja ett studentaktivt arbetssätt, där teoretiska studier och egna undersökningar integreras. Föreläsningar, seminarier, laborationer och exkursioner är kursens huvudsakliga arbetsformer tillsammans med eget lärande via inläsning/bearbetning/reflektion kring litteratur och eget kunskapssökande. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom hemskrivningsuppgifter, enskild muntlig examination, laborationer, exkursioner och deltagande i obligatoriska moment. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Turismens natur och kultur 1 med minst 15 p (22,5 hp) godkända. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|