|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Turismens natur och kultur 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande på en grundläggande nivå kunna - använda kunskaper om turismens natur och kultur, - tillämpa ett analytiskt och kritiskt förhållningssätt till de processer som formar kultur- och naturarven, - redogöra för hur humanistiskt-samhällsvetenskaplig teori- och metodbildning kan kombineras med ett naturvetenskapligt förhållningssätt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande delar: Det kulturella arvet som samhällsfenomen, 7,5 hp Kulturarvsbegreppet och hur det definieras behandlas. Det gäller kunskap om hur kulturella arv och kulturella identiteter skapas, förmedlas, nyttjas och förändras. Vad och vilka styr när fenomen blir sevärda, eftertraktade och uppmärksammade? Vilka kulturella företeelser överlever och vilka försvinner i glömskan? Hur påverkar turismen och marknaden kulturarvets innehåll och förmedling? Sambandet mellan genus och kulturarv är viktigt, liksom hur kultur har brukats och missbrukats nationellt och internationellt under historiens gång. Vårt levande naturarv, 7,5 hp Delkursen är laborativ och betonar vidare praktiska och utompedagogiska aspekter. Hur nyttjas olika naturmiljöer i vår närmaste omgivning och vad betyder de för oss, är några frågor som uppmärksammas. Respektive miljös betydelse som näring och som turistmål behandlas. Kulturlandskapets tidiga artefakter, 7,5 hp Järnålderssamhällets och dess många spår av mänsklig verksamhet står i centrum. De religiösa föreställningarna, språkliga dimensionerna liksom samhällsstrukturen och de tidiga samhällsformationerna är viktiga inslag i delkursen. Byggnader som maktspråk, 7,5 hp Byggnader av allehanda slag som kulturfenomen analyseras ur ett maktfenomen över tid. Den offentliga maktens arkitektoniska symboler står i centrum i denna delkurs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt, där teoretiska studier och egna undersökningar integreras. Undervisningen består av föreläsningar, laborationer, seminarier, exkursioner och examinatorier. Den studerande förväntas även arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prov ordnas på hel kurs eller del av kurs och är såväl skriftliga som muntliga. Prov anordnas i nära anslutning till kurs. Deltagande i seminarier, laborationer, exkursioner och examinatorier är obligatoriskt. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|