|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Att analysera förändring , 9hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå inom området Intersektionell Genusvetenskap som förändringsarbete, kunna - identifiera, kritiskt analysera och redogöra för relevanta förändringsprocesser; - utforma och genomföra en fallstudie som tar hänsyn till och argumenterar för lämpliga teoretiska, metodologiska, analytiska och etiska ramverk; - arbeta effektivt och konstruktivt i en grupp och ge och ta kritik på ett sätt som tar hänsyn till alla gruppmedlemmars resurser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar: - metoder att integrera intersektionella genusanalytiska ansatser vid analys av sociala, kulturella, teknologiska, vetenskapliga, politiska, miljömässiga förändringsprocesser och/eller förändringsprocesser av kroppslig karaktär; - bild- och textanalys, etnografiskt fältarbete med intervjuer och observationer, genealogi- och diskursanalyser m m - relevanta teoretiska, metodologiska, analytiska och etiska ramverk, t ex transversal dialoger, empatisk läsning m m. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar och diskussioner äger rum i onlineklassrummet, samt genom onlineseminarier och -workshops. Mellan onlineseminarier,-föreläsningar och/eller andra läraktiviteter bedriver studenterna självständiga studier och kommunicerar med varandra online i lärandegrupper ledda av tutorer. Lärandeprocessen kommer att inkludera övning i samarbete genom grupparbete och produktiv integration av de individuella gruppmedlemmarnas olika kunskapsbaser. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande i onlineseminarier, –workshops, och/eller andra läraktiviteter och genom kontinuerligt skrivna individuella uppgifter, som lämnas in online och genom en fallstudie som ska dokumenteras i en individuell skriftlig rapport och lämnas in online. Detaljerad information om examinationen finns i studiehandboken. De studenter som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. De studenter som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kandidatexamen med minst 30 hp i genusvetenskap eller motsvarande kvalifikationer. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyg enligt ECTS betygsskala A-F. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|