| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete, avancerad nivå, 12hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå inom området Intersektionell genusvetenskap som förändringsarbete, kunna: - kritiskt reflektera över och teoretiskt och historiskt kontextualisera samtida frågor, debatter och begrepp om intersektionellt genus/kön; - kritiskt reflektera över, bedöma och redogöra för professionella sätt att integrera intersektionella genusperspektiv inom högre utbildning och forskning över ämnes- och fakultetsgränser, nationellt och internationellt; – kritiskt reflektera över, bedöma och redogöra för professionella sätt att arbeta med intersektionell jämställdhetsintegrering i organisationer, media, kommunikation, politik och kunskapsproduktion på nationell och transnationell nivå. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| - teoretiska och historiska kontexter av samtida frågor, debatter och begrepp relaterade till intersektionellt genus/kön; - professionella sätt att integrera intersektionella genusperspektiv inom högre utbildning och forskning över ämnes- och fakultetsgränser; - professionella sätt att arbeta med intersektionell jämställdhetsintegrering i organisationer, media, kommunikation, politik och kunskapsproduktion på nationell och transnationell nivå. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Föreläsningar och diskussioner äger rum i onlineklassrummet. Kunskapen stärks därutöver genom onlineseminarier, -workshops och/eller andra läraktiviteter. Mellan onlineseminarier och -föreläsningar bedriver de studerande självständiga studier och kommunicerar med varandra online i tutorgrupper. Undervisningsspråk: engelska | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras genom aktivt deltagande i onlineseminarier och/eller andra läraktiviteter, och genom skriftliga individuella uppgifter, som lämnas in online. Detaljerad information om återfinns i Keydokumentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kandidatexamen med minst 30 hp i genusvetenskap eller motsvarande kvalifikationer. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyg enligt ECTS betygsskala A-F. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 
 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||