|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Äldre och åldrande, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens mål är att studenten förvärvar kunskaper inom området äldre och åldrande från humanistiska, samhällsvetenskapliga och vårdvetenskapliga perspektiv. Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - använda kunskaper om äldreforskningens framväxt, - redogöra för attityder till och föreställningar om äldre och åldrande, - tillämpa genus- och mångfaldsperspektiv i diskussioner och analys, - problematisera begreppen kultur och identitet i förhållande till kunskapsområdet, - använda kunskaper om demografi och äldrepolitik, äldreomsorg, anhörigskap och livslopp, - diskutera, problematisera och beskriva aktuell forskning och debatt samt visa en utvecklad förståelse för teoretiska, metodologiska och etiska frågor i relation till äldre och åldrande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar såväl attityder till som föreställningar om äldre i olika delar av samhällslivet och politiken, och kunskaper om samhälleliga normer och värderingar vad gäller åldrande och livslopp. Äldreomsorg tas upp som en del av äldres vardagsliv och livsvillkor. Historiska, sociala och kulturella perspektiv på äldre behandlas från en tvärvetenskaplig utgångspunkt, där begreppen kultur, identitet och ålder problematiseras. Äldrepolitik och demografi, liksom aktuell forskning och debatt, ingår också i kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av seminarier som består av muntliga diskussioner om kursens innehåll med utgångspunkt i kurslitteraturen, föreläsningar, handledning, studiebesök samt muntliga och skriftliga uppgifter utförda individuellt och/eller i grupp. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande på seminarier. Examinationsuppgifterna består antingen av individuella uppgifter eller gruppuppgifter, vilka presenteras skriftligt eller muntligt. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|