|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barnteaterns uttryckssätt, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall studenten kunna: - uppvisa kunskap om de olika teaterformer vars publik består av barn och ungdomar - sätta in barnteaterns framväxt och utveckling i ett historiskt sammanhang - reflektera över frågor som berör barns upplevelse och delaktighet, liksom estetiska, dramaturgiska och pedagogiska ideal - redogöra för barnteaterns ekonomiska och politiska förutsättningar, samt dess roll inom barnkulturen i dess helhet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger grundläggande kunskaper i barnteaterns olika uttrycksformer, historiska framväxt och dess förutsättningar i dagens samhälle. Kursen innehåller utrymme för reflektion och diskussion kring studiebesök, teaterföreställningar och kurslitteratur, kopplat till de estetiska, dramaturgiska och pedagogiska idealen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av seminarier med diskussioner och analyser av kursens litteratur, samt av de föreställningar som kursdeltagarna gemensamt ser. Redovisningar sker enskilt och i grupp under dessa seminarier. Skriftliga inlämningsuppgifter kommer också att ingå, liksom möten med barnteaterns praktiker såsom skådespelare, regissörer, amatörer och administratörer, i samband med seminarierna eller föreställningarna. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker under kursens gång genom muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter, enskilt och i grupp. Aktiv närvaro krävs vid seminarierna. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|