|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Föremålsvård - textil och papper, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - redogöra för innehållet i de grundläggande begreppen förebyggande vård, konservering, restaurering, renovering samt resaureringsprinciper och konserveringsetik - uppvisa kunskap i materialområdena textil och papper samt orientering om andra material - tillämpa tekniska, naturvetenskapliga, historiska och estetiska faktorer av betydelse för bedömning i anslutning till föremålsvård - hantera frågor om förvaring och skadeeffekter inom de materialområden som behandlas - katalogisering och skadedokumentation |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Föremål som nationellt kulturarv i ett historiskt perspektiv. Lagstiftning och praxis. Ansvarsfrågor och konserveringsetik. Genuinitet, förvanskning och förfalskning. Materialkunskap om textil och papper i ett historiskt och estetiskt perspektiv. Teknisk materialkunskap om textil och papper. Material och metoder för bevarande och konservering. Faktorer av betydelse för nedbrytningsprocessen, till exempel klimat och skadedjur. Rutiner i samband med vård. Problem i samband med förvaring, exempelvis fysisk och kemisk nedbrytning. Katalogisering och dokumentationsförfarande genom t ex fotografering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, exkursioner och praktiska övningar. Inläsning av litteratur, bearbetning av texter samt egna arbetsuppgifter mellan kurstillfällena. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Individuell muntlig och skriftlig redovisning tillsammans med gestaltning av slutuppgift. Den skriftliga redovisningsdelen skall anknyta till kurslitteratur och föreläsningar samt seminarier under kursens gång. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||