|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Utställningskunskap, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - tillämpa ett reflekterande förhållningssätt till utställningen som medium - redogöra för grundläggande kunskaper om utställningens innehåll, funktion och formgivning - redovisa grundläggande färdigheter i utställningsarbete - presentera och diskutera idéer inom olika områden där utställningen kan användas - tillägna sig elementära kunskaper i föremålshantering, som berör såväl föremålets estetik som etik - analysera och diskutera utställningsprocessen i dess helhet före, under och efter mötet med publiken - redogöra för hur utställningsmediet har förändrats i ett historiskt perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen behandlar utställningen som kommunikationsmedium, sinnesupplevelse och pedagogiskt redskap. Fokus ligger på analys och bedömning av utställningars olika syfte ur avsändar- och mottagarperspektiv. Produktion av utställningar diskuteras och bearbetas främst med avseende på färg och form, ljus och belysning, texter samt rumsgestaltning. Utställningsprocessens förutsättningar och förlopp studeras med aspekt på projektarbete i planering, byggande och genomförande av en utställning. Vidare bearbetas utställningens möte med publiken, programverksamhet och utvärdering. I ett historiskt perspektiv ges bakgrund till olika utställningsformer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiskt arbete samt exkursioner. Kursen innehåller en litteraturkurs som inhämtas enskilt och bearbetas i seminarieform. Dessutom läggs arbetsuppgifter ut under kursens gång. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras genom muntlig presentation och redovisning av praktiskt arbete samt skriftlig reflektion. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||