|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skapande arbetets metoder 1, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avklarad kurs skall studenten kunna: - beskriva det egna skapandets arbetsprocess inom något eller några av det estetiska områdets olika discipliner med ett reflekterande förhållningssätt till den skapande processen, - redovisa ett vetenskapligt förhållningssätt till egen och andras skapande verksamhet inom det estetiska området, - redovisa insikter om innebörden av begreppen kunskap och vetenskap, konstnärlig och praktikbaserad forskning samt konstnärligt utvecklingsarbete - analysera och diskutera aktuell debatt inom de estetiska disciplinernas kunskapssfär, - analysera, beskriva och reflektera över den skapande processen och kreativitet genom att studera skeenden och processer utgående från egen eller andras estetiska verksamhet, - planera och genomföra individuella arbeten som relateras till forskningsmetoder och teorier samt konstnärligt utvecklingsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen behandlar - egna skapandets arbetsprocess inom estetiska området, - innebörden i begreppen kunskap och vetenskap, forskning och utvecklingsarbete samt konstnärligt utvecklingsarbete, - olika forskningsmetoder i betydelsen metoder för datainsamling samt kvalitativt och kvantitativt synsätt, - skapande verksamhet och innehållet i begreppet kreativitet knutet till både forskning och allmänt språkbruk, - det skapande arbetet inom konst, hantverk, design och vetenskap presenterat mot bakgrund av främst nittonhundratalets kulturhistoria, samt aktuell forskning och debatt, - kunskaper om kreativitet såsom en del i utvecklingen av den egna skapandeprocessen. Under kursen genomförs individuella arbeten med utnyttjande av forskningsmetoder och teorier relevanta för estetiskt skapande verksamhet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar, seminarier, enskilt arbete, laborationer med estetisk inriktning och handledning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerandes arbetsinsatser examineras fortlöpande vid seminarier och vid redovisningar av arbetsuppgifter under kursens gång. Minst ett skriftligt individuellt arbete i rapportform redovisas inom kursen. Den muntliga presentationen kompletteras med andra redovisningsmedel, såsom utställning, videofilm och multimedia. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
samt genomgångna universitetskurser motsvarande 15 p (22.5 hp). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|