|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Natur- och kulturvägledning med inriktning mot utomhuspedagogik 1, grundkurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna - använda kunskap om, samt visa förståelse för hur upplevelser i utemiljön kan utnyttjas för undervisning och information inom det natur- och kulturvetenskapliga området, - använda kunskap om kulturekologiska samband samt om människan som ekologiskt beroende, social varelse, - beskriva och tolka natur- kultur- och miljöupplevelser, samt kunna guida i varierande natur- och kulturmiljöer, - skapa en upplevelse-/turistprodukt. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurs 1, Natur och miljö, 7,5 högskolepoäng Kursen belyser ekologiska samband och kretslopp i vår natur- och livsmiljö. De geologiska processer som format berg, jord och markytans former belyses. Landskapsbildens beroende av klimat, vatten och vegetation förklaras. Kursen studerar också naturkrafternas spår i landskapet. Utifrån aktuell litteratur och forskning diskuteras miljöhot, miljövård och miljölagstiftning. Friluftsliv och miljöengagemang går som en röd tråd genom kursen. Landskapets påverkan på den lokala maten studeras. Delkurs 2, Kultur och miljö, 7,5 högskolepoäng Denna kurs belyser olika kulturmiljöers innehåll och särdrag. Sambanden mellan natur och kultur belyses. Kulturmiljövård i förhållande till bebyggelsens utveckling, former och funktion studeras. Ortnamnens och de historiska kartornas betydelse för att kasta ljus över utvecklingen lyfts fram. Slutligen studeras också historiska sägner och folktrons väsen. Delkurs 3, Utomhuspedagogik, 7,5 högskolepoäng Utomhuspedagogik i teori, praktik studeras och sätts in i ett internationellt perspektiv. Landskapsinformationens hantering i undervisningen belyses. Kursen arbetar också med tolkning av spåren av mänsklig aktivitet. Modeller för hur naturen och kulturen i närmiljön kan utnyttjas för iakttagelser och undersökningar. Delkurs 4, Guidning, 7,5 högskolepoäng I denna kurs studeras presentations- och föredragningsteknik. Upplevelsebaserad inlärning i autentisk miljö presenteras i både teori och praktik. Exkursions- och fältstudiemetodik övas. Gruppdynamik och grupprocesser spelar en viktig roll i denna delkurs, liksom ledarrollen. Biblioteks- och arkiv studeras. Insamling, bearbetning och presentation av material i syfte att skapa en helhetsupplevelse är en del av kursen. Diskussioner om marknadsföring och prissättning ingår också. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformerna består av föreläsningar, seminarier, exkursioner, studiebesök och eget, praktiskt arbete. Största delen av utbildningen är förlagd till olika miljöer utomhus. Uppgifterna genomförs som grupparbeten och/eller enskilda arbeten. Då kursen ges på distans ingår kursträffar med internat, vilka betalas av deltagarna. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenheter och kunskaper synliggörs och utvecklas. Undervisningsspråk: Svenska. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En fortlöpande delexamination består av en reflektionsuppgift knuten till aktiviteten vid varje kurstillfälle, vilken kan ta sig uttryck i gruppresentation eller drama. Redovisad slutuppgift i form av ett individuellt arbete krävs för godkänd kurs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|