|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dramakommunikation 3, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna − reflektera över och fördjupa sig i olika aspekter av dramakommunikation i såväl teori som praktik, − skapa egna modeller för dramakommunikativa övningar utifrån drama/teater − beskriva kvalitativt ledarskap inom drama och teaterområdet utifrån teoretiska perspektiv, − använda och reflektera över maskens betydelse i kommunikativa processer, − redogöra för olika forskningsmetodiska frågor, − genomföra en individuellt skriven vetenskapligt arbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger fördjupade kunskaper i dramakommunikation där praktiska färdigheter relateras till teoretiska aspekter av ämnet. Stor vikt läggs vid teoretiska studier med tolkning, analys och utveckling av i kursen genomförda övningar och med fokus på kvalitativt ledarskap. Utifrån praktiska övningar, tidigare erfarenhet i ämnet samt forskningsrelaterad litteratur ska studenten reflektera över dramats form och innehåll. Studenten ska genom kursen förvärva kunskaper och färdigheter i att använda mask. Dessutom ska en koppling till teoretiska perspektiv på masken genomföras genom litteraturstudier. I kursen ingår en individuell vetenskaplig uppsats med fokus på dramakommunikation samt studier av olika forskningsmetodiska frågor. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen har ett upplevelse− och inlevelsebaserat arbetssätt för att den studeranden ska kunna fördjupa sig i de för dramakommunikation viktiga aspekter. Studierna präglas också av ett upplevelseorienterat skapande och ett reflekterande arbetssätt med kopplingar till teorier. Undervisningen sker i form av praktiska övningar med anknytning till teorier och uppföljningsdiskussioner, litteraturseminarier, handledning, föreläsningar samt självstudier. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och/eller individuellt. Den studerande ska dokumentera den lärarledda undervisningen och arbetet i grupp. Uppsatsen och opponering är examinerande moment. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkända 60 hp i drama/dramakommunikation (eller motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till Examen, LiU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|