|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dramakommunikation 3, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avklarad kurs skall studenten kunna - reflektera över och fördjupa sig i olika aspekter av dramakommunikation i såväl teori som praktik, - skapa egna modeller för dramakommunikativa övningar utifrån tidigare förvärvade kunskaper i drama/teater, -beskriva kvalitativt ledarskap inom drama och teaterområdet utifrån teoretiska perspektiv, - tillverka och reflektera över maskens betydelse i kommunikativa processer, - redogöra för olika forskningsmetodiska frågor, - genomföra en individuell skriven vetenskaplig uppsats. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger fördjupade kunskaper i dramakommunikation där praktiska färdigheter relateras till teoretiska aspekter av ämnet. Stor vikt läggs vid teoretiska studier med tolkning, analys och utveckling av i kursen genomförda övningar och med fokus på kvalitativt ledarskap. Utifrån praktiska övningar, tidigare erfarenhet i ämnet samt forskningsrelaterad litteratur reflekteras över dramats form och innehåll. I kursen ingår att tillverka en mask med muntliga och skriftliga reflektioner över process och produkt. Dessutom ska en koppling till teoretiska perspektiv på masken genomföras genom litteraturstudier. I kursen ingår en individuell vetenskaplig uppsats med fokus på dramakommunikation ingår samt studier av olika forskningsmetodiska frågor. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen har ett upplevelse och inlevelsebaserat arbetssätt för att den studeranden ska kunna fördjupa sig i de för dramakommunikation viktiga aspekter. Studierna präglas också av ett upplevelseorienterat skapande och ett reflekterande arbetssätt med kopplingar till teorier. Undervisningen är både lärarledd och icke lärarledd. Undervisningen sker i form av praktiska övningar med anknytning till teorier och uppföljningsdiskussioner, litteraturseminarier, handledning, föreläsningar samt självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genoms skriftliga och muntliga redovisningar i grupp och/eller individuellt. Den studerande ska dokumentera den lärarledda undervisningen och arbetet i grupp. Examinationsseminarier sker genom opponering av vetenskapliga arbeten. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkända 40 p (60 hp) i drama/dramakommunikation eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|