|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skapande arbete med ull, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - använda ett experimentellt förhållningssätt till skapande arbete i ull - känna till och använda olika metoder för formgivning som ger underlag för ett personligt formspråk - redovisa och praktiskt utforma produkt och produktidéer vilka förenar materialkunnande, tekniskt kunnande och personligt uttryck i arbetet med ull - känna till kulturhistoria med anknytning till ull och diskutera användningsområden relaterade till vår egen tid - reflektera kring den skapande processen och presentera och analysera egna och andras produkter inom materialområdet ull. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen innehåller praktiskt och experimentellt arbete med ull i olika former där tekniskt kunnande och det personliga uttryckssättet förenas. Inom ämnesområdet ull ingår ullens fysik, kemi, skötsel och vård samt kulturhistoria med betoning på människors användning av ull. Vidare ingå övningar med färg, form och komposition. I kursen ingår produktanalys där begreppet kvalitet diskuteras samt ullens användningsområden inom ekonomiska och ekologiska sammanhang. De studerande diskuterar den skapande processen och ullen som uttrycksmedel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbetsformerna är studentaktiva där eget skapande arbete, egna undersökningar och teoretiska studier integreras. Undervisningen består av praktiskt arbete, handledning, föreläsningar, litteraturstudier, studiebesök samt seminarier och redovisningar både enskilt och i grupp . Arbetsuppgifter läggs ut under kursens gång som redovisas visuellt och muntligt vid kursträffarna. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerandes praktiska arbete examineras genom muntliga och visuella redovisningar. Litteraturen examineras vid ett litteraturseminarium. Vidare ingår ett författande av skriftligt individuellt reflektionsdokument baserat på kursens innehåll och den egna utvecklingen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|