|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konstruktion och uttryck i trä, grundkurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna: - redogöra för ett experimentellt och reflekterande förhållningssätt till skapandeprocessen - praktiskt utveckla och genomföra idéer med utgångspunkt i teknik, material och verktyg till färdig produkt - ge ett personligt uttryck åt konstruktioner i trä, med eller utan en formulerad bruksfunktion som bärande idé - genom kulturhistorisk förförståelse anknyta till föremål konstruerade i trä som inspiration till nya konstruktioner - bedöma och analysera egna och andras slöjd- och hantverksprodukter i trä. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll består av olika delar; formgivning, kulturhistoria och hantverk. Skapandeprocessens förusättningar och förlopp problematiseras genomgående under kursens gång, där en medveten personlig formgivning behandlas som såväl företeelse som praktiskt/konstnärligt uttryck. Med de personliga uttrycksformerna i centrum förmedlas kulturhistoria och hantverksmetoder under kursens gång både teoretiskt och praktiskt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, litteraturstudier, laborationer och under handledning vid produktionsarbete i verkstad. De studerande är i hög grad aktiva i individuella praktiska genomföranden av sina utarbetade idéer, som sedan reflekteras enskilt och i grupp. Den studerande har stöd i lärarledda verksamheter, men teoretiska och praktiska självstudier ingår också som moment under kursens gång, säskilt mellan undervisningstillfällena. Enskilda kursmoment redovisas och analyseras vid sammankomsterna. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examinationen sker genom presentation av de bearbetade idéerna muntligen och skriftligen vid framläggning och opposition i seminarieform. I presentationen skall reflektioner över kursinnehåll, litteratur och delmoment ingå. Obligatorisk närvaro gäller vid examinationstillfället. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|