|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Funktionshinder, Kommunikation och Kognition, avancerad kurs, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter slutförd kurs ska den studerande kunna - demonstrera fördjupade kunskaper inom området kognition, kommunikation och funktionshinder, - relatera kunskap om olika minnessystem till olika aspekter av kommunikation och funktionshinder, - omsätta kunskaperna och tillämpa på en klinisk grupp, t ex personer med hörselskada eller språkstörning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ger en fördjupning inom området kognition, kommunikation och funktionshinder utifrån aktuell forskning. Kursen inleds med en genomgång av olika minnessystem och hur dessa relaterar till kommunikationsförmåga. Minne och språk studeras kring olika teman såsom hörsel, läsning, skrivning samt utveckling. Kursen belyser typisk och atypisk neurologisk, kognitiv och språklig utveckling. De grundläggande begrepp och teorier som belyses under kursen tillämpas på patientgrupper så som cerebral pares, autism, CI, utvecklingsstörning samt språkstörning. Kliniska tillämpningar, såsom testning och bedömning utifrån patientfall är en viktig del av kursen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen innehåller föreläsningar, kliniska laborationer, demonstrationer, seminarier och litteraturstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom ett självständigt arbete som fördjupar kursinnehållet ur ett patientcentrerat tvärvetenskapligt perspektiv, vilket presenteras vid ett seminarium. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minst 5 terminer godkända på logopedprogrammet, eller motsvarande kunskaper inom ett eller flera relevanta ämnen, t ex Handikappvetenskap, Kognitiv psykologi, Neuropsykologi eller Lingvistik. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|