|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SYLLABUS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sweden - Language, Culture and Society, 30 ECTS Credits | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AIM OF THE COURSE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen vänder sig till studenter vid utländska universitet vilka har studerat svenska men inte har svenska som modersmål. De studerande skall, efter genomförd kurs, - ha så god färdighet i det svenska språket att de kan följa den ordinarie undervisningen vid ett svenskt universitet - ha grundläggande kunskaper inom ett av följande ämnesområden: svenska historia, svensk politik och samhällsstruktur eller svensk litteratur. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CONTENTS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande avsnitt: Introduktion Den studerande orienteras om kursens uppläggning och innehåll samt ges information om vad det innebär att studera vid Linköpings universitet. Vidare ges en inledande biblioteksorientering. De studerande som avser fortsätta sina studier under vårterminen ges en förberedande studievägledning. Studenternas svenska språkfärdighet testas genom diagnostiska prov. Svenska språket, 10 poäng Språkfärdighet, 6 poäng Delkursen syftar till att genom kvalificerade övningar ge ökad språkfärdighet och fördjupade insikter i det svenska språkets struktur och användning. Uppsats, 4 poäng Under kursen skall den studerande författa en kortare uppsats. Vid bedömningen läggs särskild vikt vid språkbehandlingen. Sveriga – kultur och samhälle, 10 poäng Studenterna kan välja mellan följande alternativa inriktningar: Alternativ 1: Svensk historia, 10 poäng Historisk grundkurs, 6 poäng Delkursen har en i huvudsak kronologisk uppläggning och behandlar de viktigaste händelserna i svensk historia från forntid till nutid. Under de senaste två seklerna behandlas tematiskt företeelser som exempelvis emigrationen och det demokratiska genombrottet. Utgångspunkten är den svenska historien med komparativa utblickar mot övriga Norden. Uppsats, 4 poäng Delkursen innebär att den studerande fördjupar sig inom ett valfritt område. Fördjupningen har karaktären av ett projektarbete som redovisas skriftligt i uppsatsform. Vid bedömningen skall även språkbehandlingen beaktas. Alternativ 2 Svensk politik och samhällsstruktur, 10 poäng Politisk grundkurs, 6 poäng Delkursen avser att ge introduktion till Sveriges politiska system. Bland annat behandlas politiska åskådningar, politiska institutioner, partier och intressegrupper, politisk opinionsbildning och val. Vidare behandlas förvaltningens roll och svensk socialpolitik. Delkursen tar även upp en rad centrala områden som exempelvis sysselsättning, sjukvård, utbildning, invandring och jämställdhet mellan män och kvinnor. Uppsats, 4 poäng Delkursen innebär att den studerande fördjupar sig inom ett valfritt område. Fördjupningen har karaktären av ett projektarbete som redovisas skriftligt i uppsatsform. Vid bedömningen skall även språkbehandlingen beaktas. Alternativt 3 Svensk litteratur, 10 poäng Litteraturhistorisk översiktskurs, 6 poäng Delkursen behandlar olika teman och problem i den svenskspråkiga litteraturen. Som exempel på sådana kan nämnas de radikala författarna under slutet av 1800-talet, den svenska kulturutvecklingen sedd mot internationell bakgrund, människan i det moderna samhället, kvinnans frigörelse m m. Uppsats, 4 poäng Delkursen innebär att den studerande fördjupar sig inom ett valfritt område. Fördjupningen har karaktären av ett projektarbete som redovisas skriftligt i uppsatsform. Vid bedömningen skall även språkbehandlingen beaktas. Alternativ 4 Annan kurs Student, med mycket god färdighet i svenska språket kan, i samråd med studievägledare och kursansvarig, välja annan kurs ur det ordinarie kursutbud. Kursen/kurserna bör innehållsmässigt höra hemma under rubriken Sverige – kultur och samhälle, bedrivas på svenska samt omfatta totalt 10 poäng. Exkursioner Under kursen anordnas dels gemensamma exkursioner, dels exkursioner/ studiebesök kopplade till de avslutade alternativkurserna. Avsikten med dessa är att fördjupa och levandegöra de studerandes insikter i svenskt samhällsliv - dess natur och kultur. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TEACHING | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, exkursioner, gruppövningar och enskilt arbete. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EXAMINATION | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurserna examineras dels genom skriftlig och/eller muntlig tentamen, dels genom ventilering av uppsatser. Seminarier är obligatoriska moment. Students failing an exam covering either the entire course or part of the course two times are entitled to have a new examiner appointed for the reexamination. Students who have passed an examination may not retake it in order to improve their grades. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ADMISSION REQUIREMENTS | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
At least one year of full-time undergraduate studies including at least 1 semester of swedish language studies. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GRADING | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The course is graded according to the ECTS grading scale A-F | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CERTIFICATE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Course certificate is issued by the Faculty Board on request. The Department provides a special form which should be submitted to the Student Affairs Division. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
COURSE LITERATURE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The course literature is decided upon by the department in question. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OTHER INFORMATION | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planning and implementation of a course must take its starting point in the wording of the syllabus. The course evaluation included in each course must therefore take up the question how well the course agrees with the syllabus. The course is carried out in such a way that both men´s and women´s experience and knowledge is made visible and developed. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||