|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historia 3, fördjupningskurs, 30hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på en fördjupande nivå kunna - använda vetenskapsteoretiskt förankrade verktyg för att kunna tolka historiska problemställningar, - demonstrera specialiserade och än mer fördjupade kunskaper om historiska problemställningar, - problematisera en empirisk undersökning som syftar till en självständig kritisk bearbetning av ett historiskt källmaterial, - redogöra för aktuell historievetenskaplig forskning, - demonstrera kunskap om hur ett historiskt källmaterial kan användas, bearbetas och förstås, liksom hur det kan tolkas och presenteras för en vetenskaplig publik, - använda kunskap om informationssökning via arkiv, bibliotek, databaser och Internet, - redogöra för hur ett källmaterial vetenskapligt kan förstås och förankras i en historievetenskaplig kontext, - redogöra för hur historievetenskapliga perspektiv om till exempel klass, genus och mångfald kan påverka historieskrivningen och hur dessa perspektivval förändras över tid. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av följande delar: Metod och teori, 7,5 hp Avsnittet skall ge den studerande orientering om olika vetenskapliga skolor samt ge färdighet i att använda vetenskapsteoretiska grunder vid uppsatsskrivning. Syftet är också att ge fördjupade kunskaper i ämnets teori och metod. Fördjupningskurs, 7,5 hp Studium av vetenskaplig litteratur till ett omfång av omkring 1500 sidor inom något eller några teman, vilka fastställes av den studerande och lärare i samråd. Uppsats med arkiv-, biblioteks- och källkunskap, 15 hp Tyngdpunkten ligger på författandet av en vetenskapligt dokumenterad uppsats, på vilken ställs högre krav i fråga om självständighet och kritisk materialbehandling än vid motsvarande uppgifter inom fortsättningskursen. Uppsatserna behandlas vid seminarier. Orientering ges även i arkivordningsprinciper, bibliografi och viktigare källserier jämte bearbetningsmetoder. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Föreläsningar och seminarier utgör väsentliga delar av undervisningen. Ett aktivt deltagande i de obligatoriska inslagen i arbetsformerna är en del av examinationen. Självständigt arbete, enskilt eller i grupp, ingår. Uppsatsarbetet sker i nära kontakt mellan student och handledare. Kursen inkluderar eget kunskapssökande via exempelvis arkiv (eller motsvarande). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras på flera olika sätt. Skriftlig examination, i form av en hemtentamen, tillämpas liksom enskild muntlig examination. Uppsatsen examineras i seminarieform, i vilken utöver försvarandet av eget uppsatsarbetet också ingår att genomföra två muntliga oppositioner tillsammans med andra kursdeltagare. För seminarieverksamheten, liksom för undervisningen i biblioteks- och arkivkunskap, gäller aktiv obligatorisk närvaro. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången Historia, fortsättningskurs med minst 22,5 hp godkända inkl uppsats (motsv). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|