|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Psykoterapi 1, 45hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna: - tillämpa förvärvad kompetens i informationssökning samt kommunikation via nätet - beskriva individens psykologiska utveckling i ett livsperspektiv. -förklara hur psykisk hälsa och ohälsa kan hänföras till individens utveckling, kön, genus, stress, trauman och andra särskilda livsbetingelser - bedöma patientens psykiska funktionsnivå och visa kännedom om hur man ställer en diagnos -redogöra för kognitiva och beteendeinriktade, interpersonella och relationella synsätt på psykoterapi -redogöra för grundläggande behandlingsteorier och behandlingsprinciper inom de centrala terapeutiska inriktningarna. - redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska frågeställningar med relevans för psykoterapi och psykoterapiforskning -redogöra för etiska frågor rörande behandlingsinsatser samt kunna regler och lagstiftning avseende behandlingsansvar, journalföring och sekretess - planera och genomföra ett mindre fördjupningsarbete med fokus på en psykoterapiinriktning med utgångspunkt från ett eget patientarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tema 1: Introduktion,5hp (Introduktion) Kursen omfattar orientering om studentaktiv pedagogik, särskilt problembaserat lärande(PBL). Vidare studeras aktuella möjligheter att arbeta via biblioteket och via nätet samt att söka, finna, och värdera vetenskaplig litteratur. Perspektiv på generella aspekter av psykoterapeutisk behandling fokuseras. Orientering om etiska och vetenskapsteoretiska frågeställningar, som anknyter till det aktuella forskningsläget inom psykoterapiforskning, samt forskningsmetodik Tema 2: Människans psykosociala utveckling i ett livs- och hälsoperspektiv, 7hp (Human psychosocial development −perspectives on lifespan and health) Kursen omfattar seminarier om individens psykologiska utveckling och inlärningsteoretiska principer kopplade till denna. Vidare studeras frågor om hälsa och ohälsa och hur dessa fenomen kan vara kopplade till individens utveckling och livsbetingelser. Tema 3: Kognitiv Beteendeterapi (KBT),12hp (Cognitive behaviour therapy) Kursen behandlar fallkonceptualisering och beteendeanalys samt vissa bedömnings- och utvärderingsinstrument. Vidare studeras manualbaserade och individbaserade behandlingar. Metodens applicerbarhet på terapeutiskt arbete med barn, ungdomar och familjer är också föremål för studierna. Tema 4: Relationell och Interpersonell psykoterapi, 12hp (Relational and Interpersonal psychotherapy) Inom kursen studeras bedömning och behandling avseende Relationell- och Interpersonell psykoterapi. Behandlingsrelationens betydelse för psykoterapiprocessen och behandlingsutfallet ägnas särskild betydelse. Tillämpningar i behandling av barn, ungdomar och familjer fokuseras också Tema 6: Forskning och utvärdering i psykoterapi, 3hp (Psychotherapy research and evaluation) Inom kursen orienteras om aktuell psykoterapiforskning Tema 5: Delkurs 5: Individuellt fördjupningsarbete, 6hp (Individual thesis) Den studerande skall med utgångspunkt från eget patientarbete skriva ett mindre fördjupningsarbete med fokus på en psykoterapiinriktning. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utbildningen bedrivs som en distansutbildning med undervisning i form av föreläsningar, seminarier, arbete i basgrupper, litteraturstudier och sträcker sig över fyra terminer. Utbildningsformerna är baserade på PBL (problembaserat lärande). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras kontinuerligt genom studentens aktiva deltagande i basgruppsarbeten samt genom olika examinationsformer såsom hemskivning, muntlig examination och praktisk examination. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen på högskolenivå om lägst 180 hp inkl. uppsats på fördjupningsnivå samt minst 2 års yrkesverksamhet på minst 50 % med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Dessa skall tydligt styrkas med intyg från arbetsgivare. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|