|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Handledar- och lärarutbildning i psykoterapi, 45hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: - tillämpa kunskap om handledarutbildningens krav, upplägg och pedagogiska metod - tillämpa en förvärvad informationskompetens samt kommunikation via nätet - redogöra för såväl generiska som skolspecifika synsätt på psykoterapihandledning och psykoterapiundervisning - tillämpa tidigare erfarenheter av handledning och undervisning till ett fungerande personlig profil för sin gärning som psykoterapiutbildare och handledare - integrera teoretiska kunskaper och tidigare erfarenheter som psykoterapeut, med i utbildningen förvärvade kunskaper, till en självständig kvalificerad kompetens som handledare - tillämpa vetenskapsteoretisk och metodisk kunskap för att genomföra ett vetenskapligt specialarbete - planera och genomföra ett mindre, vetenskapligt arbete med relevans för psykoterapihandledningsområdet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
INTRODUKTION, 3 hp (Introduction) Kursen omfattar orientering om studentaktiv pedagogik, särskilt problembaserat lärande (PBL). Vidare ska den studerande öka kunskapen om aktuella möjligheter att arbeta via biblioteket och via nätet samt att söka, finna och värdera vetenskaplig litteratur och bli förtrogen med för området aktuella tidskrifter. PSYKOTERAPIHANDLEDNINGENS PEDAGOGIK, 15 hp (Methods in Psychotherapy Teaching and Supervision) Kursen omfattar seminarier rörande generisk, skolövergripande handledningsteori, psykoterapiforskning, handledningsforskning, konsultation, pedagogiska frågor rörande vuxnas lärande, professionell utveckling samt etik- och sekretessfrågor Vidare omfattar kursen en del grenspecifik handledningsteori, fokuserad på den psykoterapimetod som den studerande är särskilt skolad i och inriktad mot. Vidare ingår praktiska moment i form av egen utförd undervisning, där varje studerande genomför en föreläsning eller seminarium inom andra utbildningar, såsom den grundläggande psykoterapiutbildningen och psykologprogrammet, och får återkoppling på sin insats. I detta arbete utvärderas särskilt den studerandes personliga stil och tillämpade undervisningskompetens inom området. HANDLEDNING I HANDLEDNING, 15 hp (Supervised Supervision) Kursen behandlar centrala frågor rörande handledningsrelationer, särskilt frågor rörande negativa och positiva handledarstilar. Handledningsrelationen fokuseras, med bakgrund i såväl teori som i empirisk forskning, och särskild uppmärksamhet ägnas åt frågor rörande gruppen som handledningsmedium. Handledning som fokuserar specifika terapeutiska utmaningar och psykoterapins olika faser fokuseras. Vidare studeras handledning på psykoterapeutiskt arbete med problem av svårare natur. Särskilt fokus kommer att läggas på reflektioner kring handledarens egen betydelse för handledningsprocessen och dess utfall. VETENSKAPSTEORI OCH HANDLEDNINGSFORSKNING, 4,5 hp (Theory of Science and Research on Psychotherapy Supervision) Inom kursen behandlas kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv av betydelse för psykoterapi- och handledningsforskning. Perspektiv rörande evidensbaserad behandlingssyn och empiriskt validerad psykoterapi behandlas. Fördjupad undersöknings- och forskningsmetodik samt sökning i relevanta databaser och i vetenskapliga tidskrifter tillämpas. Orientering sker i såväl kvantitativ som kvalitativ forskningsmetod. UPPSATS, 7,5 hp (Thesis) Den studerande skall under handledning planera, genomföra och presentera en uppsats med relevans för psykoterapihandledningsområdet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i enlighet med principer och synsätt för problembaserat lärande,(PBL). Övningar, seminarier, föreläsningar och handledning ges återkommande under kursen. Utöver schemalagd undervisningstid förutsätts den studerande att arbeta med självstudier, enskilt eller i grupp. Mer detaljerad information om arbetsformer finns i separat kursdokument. Seminarierna leds omväxlande av undervisande lärare och av de studerande själva i utbildningen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Examination sker i anslutning till varje delkurs. En mer detaljerad information finns i separata kursanvisningar. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genomgången psykoterapeututbildning, Socialstyrelsens legitimation samt minst 2 års arbete som psykoterapeut efter psykoterapeutexamen krävs. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|