|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskattningsrätt, grundkurs, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna - använda kunskap om och visa förståelse fö de regler och rättspraxis som aktualiseras i samband med beskattningsrättsliga frågeställningar, främst avseende svensk intern skatterätt, - använda kunskap om internationell inkomstskatterätt, såväl vad gäller dubbelbeskattningsavtal som svenska internationella skatteregler, - använda kunskap om sambanden mellan olika skatterättsliga lagar, - använda kunskap den svenska skatterättens rättskällelära och om tolkningsargument, - uppvisa god förmåga och färdighet i att identifiera och lösa skatterättsliga problem med såväl nationella som internationella dimensioner, - uppvisa god förmåga att med utgångspunkt i de skatterättsliga reglerna och rättspraxis argumentera för och emot olika juridiska lösningar på de problem som identifierats och klargjorts, - uppvisa god förmåga att identifiera olika skattemässiga incitament, - reflektera kring skatterättsliga problem ur olika perspektiv, - självständigt och kritiskt värdera olika tolknings- och handlingsalternativ ur såväl det fiskala som den skattskyldiges perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll fokuserar - regler och rättspraxis som aktualiseras i samband med beskattningsrättsliga frågeställningar, främst avseende svensk intern skatterätt, - internationell inkomstskatterätt, - sambanden mellan olika skatterättsliga lagar, - den svenska skatterättens rättskällelära och om tolkningsargument, - skatterättsliga problem med såväl nationella som internationella dimensioner, - skattemässiga incitament, - tolknings- och handlingsalternativ ur såväl det fiskala som den skattskyldiges perspektiv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av föreläsningar och tillämpningsövningar. Vidare kan inlämningsuppgifter, att lösas i grupp och/eller individuellt, förekomma. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination sker genom skriftlig och individuell tentamen. Tentamina anordnas dels under kursens gång, dels vid kursens slut. Förekommer inlämningsuppgifter kan de vara såväl obligatoriska som frivilliga. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
samt genomgångna kurser(eller motsvarande) Handelsrättslig översiktskurs, 10 p (15 hp), Associationsrätt, 5 p (7,5 hp) och Externredovisning, 5 p (7,5 hp). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|