|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduction to Sustainable Development, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska studenten på avancerad nivå kunna: - Beskriva olika begreppsbildningar och historier om begreppet hållbar utveckling. - Illustrera komplexiteten i hållbar utveckling och utmaningarna i att skapa vetenskaplig kunskap samt teknik för hållbar utveckling - Analysera en fallstudie ur ett hållbarhetsperspektiv, identifiera problem, tillämpa relevanta teorier och reflektera över resultaten - Kritiskt analysera och integrera kunskap som vunnits genom läsning, diskussioner och fall, och uttrycka den i tal och skrift - Skriva akademiska texter där de regler som finns för citat och referat tillämpas, samt ha kännedom om vad som utmärker plagiat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen fokuserar på en analytisk och kritisk grund som studenterna kan använda för att närma sig hållbar utveckling. Studenterna introduceras till ett antal teorier som kan användas för att beskriva och analysera konstruktionen av kunskap och teknik för en hållbar utveckling, och ska tillämpa dessa teorier på en analys av en fallstudie. Viktiga dimensioner som diskuteras innefattar konstruktionen av fakta, sambanden mellan sociala intressen och kunskap och teknik, samt genus, vetenskap och teknik. I kursen utforskas därmed sambanden mellan social klass, genus, kultur och andra sociala relationer å ena sidan, och vetenskap och teknik å andra sidan. Kursen behandlar också hur vetenskap och teknik kan strukturera sådana sociala relationer. Dessutom, poängterar kursen vikten av att förstå dynamiken och maktrelationerna som inbegrips i skapandet av en hållbar utveckling och den roll som expertis har. Detta inkluderar även maktrelationer mellan industriländer och utvecklingsländer. I kursen ingår muntlig presentationsteknik, att sammanfatta och analysera litteratur och analytiskt skrivande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av laborationer, föreläsningar, seminarier, workshops och en fallstudie. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Undervisningsspråk: Engelska. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom deltagande i kamratbedömning, en individuell skriftlig uppsats och en muntlig presentation i grupp. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sökande måste, senast den sista dagen för ansökan, ha en kandidatexamen (motsvarande t.ex. en yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng, inkluderande ett 15 högskolepoängs examensarbete eller motsvarande. Relevant bakgrund är studier inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, hälsovetenskap, humaniora eller teknik som relaterar till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter av hållbar utveckling. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande "Engelska B/Engelska 6", det vill säga engelska som modersmål eller ett internationellt erkänt test, t.ex. TOEFL (minst poäng: pappersbaserad 575 + TWE-poäng 4.5, internetbaserat 90 TWE-poäng 20), IELTS, akademiska (minst poäng: Övergripande band 6,5 och inget delmoment under 5.5), eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|