|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Analytical Frameworks in Sustainability Studies, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska studenten på en avancerad nivå kunna: - förhålla sig till epistemologiska och ontologiska aspekter av samhällsteori och naturvetenskap i en hållbar utveckling-kontext, - urskilja och bedöma vetenskapens och teknologins många roller och villkor i produktionen av kunskap och system för hållbar utveckling, - problematisera och tillämpa generella begreppsdiskussioner och teoretiska modeller som är centrala för området hållbar utveckling, samt urskilja relevanta kopplingar mellan teknologi, vetenskap, politik och hållbar utveckling, - tillämpa och applicera specifika tekniska och vetenskapliga redskap och strategier samt policies med hjälp av systemteorier och processnalys, - utvärdera specifika agendor för hållbar utveckling genom att länka samhällsteori till tekniska och vetenskapliga praktiker. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av två delar. Varje del innefattar både en teoretisk del (kritisk teoretisk reflexivitet) och en empirisk/metodologisk del (tillämpningar, verktyg och strategier för hållbar utveckling) som löper parallellt. Grunden är samtida vetenskapliga idéer och roller samt aktuell teknologi, ekonomi och politik i ljuset av kunskapsproduktion och praktiker för hållbar utveckling. Inledningsvis ges en överblick över grundläggande aspekter av naturvetenskap och samhällsteori. Med detta som utgång analyseras vad som kännetecknar olika vetenskapliga metoder när det gäller design och utveckling och inom olika vetenskapliga och praktiska sammanhang: naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga, humanistiska och tvärvetenskapliga. Ett antal teoretiska redskap, inklusive deras tillämpningar, tolkas och diskuteras. Exempel på sådana redskap kan vara varuflödesanalys, cost-benefitanalys, mättekniker, miljöövervakning, förhandlingar, miljöindikatorer, tidsgeografi, miljömärkning mm. För att empiriskt greppa och utvärdera teoretiska modeller och deras praktiska tillämpningar genomförs övningar och laborationer. Exempel på sådana övningar och laborationer kan vara GIS-modellering, trafiksimuleringar, miljöövervakning, visualisering och förhandlingsspel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består av laborationer, föreläsningar, seminarier, workshops och studiebesök. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. Undervisningsspråk: Engelska. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom individuella skriftliga arbeten, labrapporter, muntliga redovisningar och aktivt deltagande i seminarier och workshops. Detaljerad information återfinns i kurshandboken. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sökande måste, senast den sista dagen för ansökan, ha en kandidatexamen (motsvarande t.ex. en yrkesexamen) om minst 180 högskolepoäng, inkluderande ett 15 högskolepoängs examensarbete eller motsvarande. Relevant bakgrund är studier inom naturvetenskap, samhällsvetenskap, hälsovetenskap, humaniora eller teknik som relaterar till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter av hållbar utveckling. Dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande "Engelska B/Engelska 6", det vill säga engelska som modersmål eller ett internationellt erkänt test, t.ex. TOEFL (minst poäng: pappersbaserad 575 + TWE-poäng 4.5, internetbaserat 90 TWE-poäng 20), IELTS, akademiska (minst poäng: Övergripande band 6,5 och inget delmoment under 5.5), eller motsvarande. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|