|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Äldre människors livslopp, identitet och vardagsliv, 7,5hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna: - problematisera och kritiskt granska äldres livsvillkor, vardagsliv och situation i samhället. - redogöra för och kritiskt granska identitetsskapande och olika livsfasers betydelse för åldrandet. - kritiskt reflektera kring kategorier som ålder, kön och etnicitet samt deras betydelser för socialt arbete med äldre. - kritiskt reflektera över äldre människor som aktörer i förhållande till det sociala arbetets praktik. - förhålla sig till forskningsämnet socialgerontologi och dess betydelse för praktiskt socialt arbete. - redogöra för och granska samhällets insatser för att möta äldres behov. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| I kursen behandlas äldre människors livsvillkor med utgångspunkt från äldre som aktörer i mötet med välfärdsstaten. Fokus i kursen är forskning om äldre och åldrande och socialgerontologisk teoribildning. Äldres vardagsliv och val av livsstil samt engagemang och möjligheter till tillhörigheter i intressegemenskaper står i centrum. Ur ett socialt perspektiv problematiseras centrala begrepp och teorier om livslopp, identitet och livsfaser och föreställningar om åldrandet i relation till äldre människors upplevelser som användare av omsorgstjänster. I kursen diskuteras och problematiseras centrala frågeställningar och den kunskapsutveckling som skett inom det sociala arbetet med äldre i relation till de insatser som erbjuds och de metoder som används för att möta äldres behov. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella och/eller gruppvisa kursuppgifter som kan vara både skriftliga och muntliga. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt inlämning av skriftliga arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs Socionomexamen eller Kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Utöver detta krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Ansökan om kursbevis görs på följande hemsida: http://www.student.liu.se/examen/kursbevis?l=sv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||