|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Social kategorisering, motstånd och kreativitet i socialt arbete, 15hp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna: - redogöra för socialt förändringsarbete på individ-, familj-, och gruppnivå - värdera hur sociala kategoriseringar som genus, klass, ålder och etnicitet påverkar det sociala arbetets problemformuleringar och hur detta förhållande kan relateras till samhällets insatser - problematisera redan givna problemkategorier, sociala kategorier och maktordningar. - diskutera och problematisera betydelsen av människors aktörskap och motståndskrafters möjligheter i förhållande till socialt förändringsarbete - reflektera kritiskt om individers och familjers livslopp - kritiskt granska teorier om förhållningssätt i det sociala arbetet gentemot barn och vuxna i kris som skapar möjligheter och begränsningar - tillämpa familje- och gruppinriktat socialt arbete - värdera kreativitetens betydelse i förändringsarbete, kommunicera och använda kreativa arbetsmetoder - kritiskt reflektera över och värdera det personliga och professionella förhållningssättet i relation till makt och mångfaldsperspektiv |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen består av tre olika block. I det första blocket ingår att kritiskt analysera hur kategorisering och klientifieringsprocesser inom socialt förändringsarbete skapar möjligheter och begränsningar ur ett aktörs- och samhällsperspektiv. Studenten tränar på att utveckla handlingsberedskap och kompetens för det sociala arbetet som består i förmågan att kunna omvärdera och omformulera problem och dess avsedda lösningar i förhållande till sociala kategorier som genus, klass, ålder och etnicitet. I det andra blocket studeras sedan familjens livslopp där normativa föreställningar problematiseras ur makt- och mångfaldsperspektiv. Här problematiseras särskilt teorier om kriser och krisarbete. I det tredje blocket ingår teorier och metoder i socialt förändringsarbete med individ, familj och grupp där kreativitetens betydelse för sociala kategoriseringar, problemformuleringar och arbetssätt prövas och diskuteras. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen sker i form av fältstudier, färdighetsträning, föreläsningar, samt studenthandledda seminarier. Studenterna förbereder sig individuellt, i par och i hel arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och seminarium samt skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs Socionomexamen eller kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av filosofiska fakultetsstyrelsen, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.student.liu.se/examen?l=sv. Blanketten lämnas till Examensenheten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|